W tym artykule
Muzeum Louwman w Hadze to jedno z najbardziej imponujących muzeów motoryzacji na świecie, które posiada największą na świecie kolekcję samochodów wyprodukowanych przez 1910 rokiem. Muzeum stanowi nie lada gratkę dla pasjonatów pojazdów klasycznych, które tworzyły historię motoryzacji.
Początek wyjątkowej kolekcji zabytkowych samochodów zaczyna się w 1934 roku zakupem 20-letniego Dodge’a przez Pietera Louwmana – holenderskiego importera samochodów marki Dodge . Pasja do motoryzacji jaką posiadał Louwman z czasem przerodziła się w wielopokoleniowe dziedzictwo rodziny. Znaczącym momentem w rozwoju kolekcji było włączenie do niej w 1969 roku zbiorów Geerliga Riemera, założyciela Instytutu Motoryzacji i Zarządzania w Driebergen. W tym samym roku kolekcja została przeniesiona do Leidschendam, gdzie utworzono Narodowe Muzeum Samochodów. W późniejszych latach całą zgromadzoną kolekcję zabytkowych pojazdów przeniesiono do Raamsdonksveer, a następnie 3 lipca 2010 roku do obecnej siedziby w Hadze. Uroczystego otwarcia muzeum dokonała sama królowa Beatrycze.
Nowoczesna przestrzeń wystawiennicza
Obecnie muzeum kierowane jest przez Everta Louwmana, holenderskiego dystrybutora marek Lexus, Toyota i Suzuki, a kolekcja zabytkowych pojazdów prezentowana jest w muzeum zlokalizowanym w gmachu zaprojektowanym przez amerykańskiego architekta Michaela Gravesa. Budynek o powierzchni wystawienniczej przekraczającej 10 000 metrów kwadratowych reprezentuje styl New Classical, harmonijnie łącząc klasyczną elegancję z nowoczesnymi rozwiązaniami architektonicznymi.
Otoczenie muzeum stanowi integralną część kompleksu. Malowniczy park zaprojektowany przez Louisa Baljona tworzy doskonałą oprawę dla historycznej bramy wejściowej ozdobionej rzeźbami lwów pochodzących z dawnego zoo Wassenaar. Ta architektoniczna fuzja przeszłości i teraźniejszości doskonale odzwierciedla charakter kolekcji.
Perły kolekcji Louwmana
Kolekcja muzeum obejmuje ponad 250 wyjątkowych pojazdów, a wiele z nich posiada bardzo ciekawą historię. Wśród najciekawszych eksponatów znajduje się Roadster Mercedes-Benz 500K Spezial – jeden z zaledwie 25 wyprodukowanych egzemplarzy. Ten technologiczny majstersztyk, wyposażony w pięciolitrowy, doładowany silnik o mocy 160 KM zdobył liczne nagrody na prestiżowych konkursach, w tym Best of Show w Paryżu w 2015 roku.
Awangardowe podejście do designu lat 50 reprezentuje futurystyczny Pegaso Z-102 Cúpola. Inspirowany fascynacją UFO i latającymi spodkami, przeszedł gruntowną renowację po nabyciu przez muzeum w 2006 roku. Ten konkretny model został uhonorowany nagrodą Best in Show Concours d’Elegance na wyspie Amelia w 2016 roku.
Szczególne miejsce w kolekcji zajmuje oryginalny Aston Martin DB5 z filmu „Goldfinger”, wyposażony we wszystkie filmowe gadżety, w tym karabiny maszynowe i fotel katapultowany. Ten pojazd stanowi most między światem klasycznej motoryzacji a popkulturą, przyciągając nie tylko miłośników samochodów, ale także fanów serii o Jamesie Bondzie.
Spyker 60HP z 1903
Wyjątkowy pojazd, który zapisał się w historii motoryzacji jako pierwszy na świecie samochód wyścigowy z napędem na cztery koła. Zbudowany przez holenderską firmę Spyker, założoną w 1880 roku przez braci Jacobusa i Hendrika-Jana Spijkera, był jednym z najbardziej nowatorskich modeli swojego czasu. Wyposażony w sześciocylindrowy silnik o mocy 60 KM, Spyker 60HP wyróżniał się nie tylko rewolucyjnym układem napędowym, ale również innowacyjnym systemem hamulcowym, który jako pierwszy wprowadzono na wszystkich czterech kołach.
Ważnym elementem tego modelu była jego konstrukcja – silnik umieszczony z przodu pojazdu oraz napęd na cztery koła były nowością, którą firma Spyker wprowadziła w motoryzacji. Samochód stanowił przełom, który wyprzedzał swoje czasy, wyznaczając nowe standardy w zakresie technologii i wydajności. Spyker 60HP był także pierwszym samochodem wyścigowym, który połączył te cechy, co stanowiło fundament dalszych innowacji w wyścigach i produkcji samochodów.
Oprócz swojego zaawansowanego układu mechanicznego, Spyker 60HP był również symbolem luksusu i jakości, cech, które od zawsze charakteryzowały markę. Produkcja tego modelu była częścią ambicji firmy, która już w 1898 roku zyskała międzynarodową sławę dzięki stworzeniu Złotej Karetki, używanej podczas ceremonii państwowych holenderskiej rodziny królewskiej.
Duesenberg Model SJ Lagrande Dual-Cowl Phaeton
Wprowadzony w 1932 roku samochód reprezentuje szczyt luksusu i osiągów jednej z najbardziej prestiżowych amerykańskich marek motoryzacyjnych. Ta wersja z doładowaniem („S” oznacza „Supercharged”) była wyposażona w silnik o mocy 320 koni mechanicznych, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej 210 km/h. Zastosowanie doładowania wymagało jednak dużo miejsca, dlatego rury wydechowe zostały umieszczone na zewnątrz maski, nadając samochodowi potężny i charakterystyczny wygląd. Te chromowane rury wydechowe, pierwotnie stosowane wyłącznie w modelu SJ, zostały później oferowane jako opcja dla właścicieli Duesenberga J (bez doładowania) za dodatkową opłatą 1 000 dolarów.
Samochód był pierwotnie własnością Reginalda Sinclaira, zamożnego asa lotnictwa z czasów I wojny światowej, a jego właścicielami były także liczne gwiazdy Hollywood, w tym Greta Garbo, Clark Gable i Gary Cooper, a także członkowie rodzin królewskich oraz osoby z wyższych sfer. Cena pojazdu była oszałamiająca jak na tamte czasy – wynosiła 20 000 dolarów, co odpowiadało cenie 17 samochodów Ford.
Łącznie wyprodukowano tylko około 35 egzemplarzy Duesenberga SJ, a Model SJ Lagrande Dual-Cowl Phaeton jest jedynym, który posiada nadwozie LaGrande. Mimo dużego sukcesu modeli J i SJ, kryzys gospodarczy doprowadził do upadku firmy Duesenberg, która zakończyła produkcję w 1937 roku. Duesenberg SJ Lagrande pozostaje jednak jednym z najbardziej ikonicznych i pożądanych klasycznych samochodów na świecie, podziwianym za swoje piękno, moc i ekskluzywny charakter.
Fiat 1100 Boat-Car Carrozzeria Coriasco
Niezwykły pojazd który łączy w sobie elementy samochodu i łodzi, chociaż z pewnością nie nadaje się do pływania. Zbudowany przez turynską firmę Carrozzeria Coriasco w latach 50-tych XX wieku, Fiat 1100 Boat-Car miał na celu promowanie szkoły żeglarskiej w Bolonii – Scuola Nautica Scarani. W pojeździe zastosowano liczne elementy nawiązujące do świata żeglugi, takie jak bulaje, koła ratunkowe i polerowany drewniany pokład. Panele błotników, przypominające fale, dodają samochodowi charakterystycznego wyglądu i podkreślają jego marynistyczny design. Wszystkie te detale sprawiają, że Fiat 1100 Boat-Car jest jednym z najbardziej nietypowych przykładów motoryzacyjnego stylu życia lat 50-tych.
Carrozzeria Coriasco, która wcześniej zajmowała się produkcją nadwozi dla Fiatów, Ceirano i Ital, początkowo koncentrowała się głównie na lekkich samochodach dostawczych i furgonetkach. Dopiero w latach 70-tych firma powróciła do produkcji samochodów osobowych, w tym wersji kombi Fiata 127. Fiat 1100 Boat-Car stanowi jednak jeden z najbardziej oryginalnych i zapadających w pamięć pojazdów stworzonych przez Coriasco, który zyskał sławę dzięki swojemu nietypowemu wyglądowi i funkcji promocyjnej.
Perły światowej motoryzacji
Kolekcja Muzeum Louwman to prawdziwa skarbnica motoryzacyjnych arcydzieł. Każdy z ponad 250 eksponatów ma swoją unikalną historię i reprezentuje określony etap rozwoju motoryzacji. Szczególnie imponująca jest kolekcja przedwojennych klasyków, wśród których znajdują się prawdziwe białe kruki światowej motoryzacji.
Jednym z najbardziej spektakularnych eksponatów jest Ferrari 500 Superfast z 1965 roku, należące niegdyś do księcia Bernharda z Holandii. Ten wyjątkowy egzemplarz, jeden z zaledwie 37 wyprodukowanych, został specjalnie zmodyfikowany na życzenie księcia. Wyposażono go w mniejszy, 4-litrowy silnik zamiast standardowej jednostki 5-litrowej, a jego charakterystyczny zielony kolor Verde Pino został specjalnie skomponowany w fabryce Ferrari.
Równie fascynująca jest historia Bugatti Type 18 Sport z 1913 roku. Ten samochód należał pierwotnie do Rolanda Garrosa, pioniera lotnictwa i bohatera I wojny światowej. Wyposażony w potężny jak na owe czasy 5-litrowy silnik o mocy 100 KM, mógł osiągać prędkość 150 km/h. Pojazd zachował oryginalną skórzaną tapicerkę z 1913 roku, a jego fotele kubełkowe zostały innowacyjnie rozmieszczone jeden za drugim.
Rzadkie egzemplarze
Wśród najcenniejszych eksponatów znajduje się Talbot-Lago T150 Teardrop Coupé, znany jako „goutte d’eau”. Ten arcydzieł stylistyki autorstwa paryskiego duetu Figoni & Falaschi jest jednym z zaledwie szesnastu wyprodukowanych egzemplarzy. Każdy z nich był unikatowy, wykonany na indywidualne zamówienie. Ten konkretny egzemplarz, który należał do hrabiny Strafford, łączy w sobie elegancję z wyścigowym rodowodem – podobny model zajął trzecie miejsce w wyścigu Le Mans w 1938 roku.
Niezwykłym eksponatem jest również Napier 60-HP z 1907 roku, reprezentujący szczyt brytyjskiej inżynierii przedwojennej. Ten samochód zasłynął ustanowieniem 24-godzinnego rekordu na torze Brooklands, pokonując dystans 1581 mil ze średnią prędkością 66 mph – osiągnięcie, które pozostało niepobite przez 17 lat. Jest to jeden z zaledwie trzech zachowanych egzemplarzy modelu T21, wyposażony w innowacyjny na owe czasy system zapłonu wysokiego napięcia.
Ekscentryczne Pojazdy
Kolekcja muzeum słynie również z niezwykłych, czasem ekscentrycznych pojazdów. Brooke Swan Car z początku XX wieku to prawdopodobnie najbardziej ekstrawagancki eksponat. Ten unikalny pojazd, zamówiony przez szkockiego bogacza do użytku w kolonialnych Indiach, został wyposażony w szereg nietypowych funkcji, w tym system rozpylania pary wodnej z „dzioba” łabędzia oraz mechanizm do rozprowadzania białego proszku za pojazdem, imitującego ślady pozostawiane przez prawdziwego łabędzia.
Równie fascynujący jest Fiat 8V Démon Rouge, zaprojektowany przez Giovanniego Michelottiego. Ten awangardowy projekt z 1953 roku charakteryzuje się półokrągłą, pionową szybą tylną – rozwiązaniem, które wyprzedziło swoją epokę i zostało później zastosowane w takich modelach jak Ford Anglia czy Citroën Ami. Samochód został uhonorowany pierwszą nagrodą w konkursie elegancji „Coppa Campione d’Italia” w 1955 roku.
Wartość Historyczna i Edukacyjna
Muzeum Louwman nie jest jedynie statyczną ekspozycją – to żywe świadectwo ewolucji motoryzacji. Każdy pojazd jest starannie konserwowany i utrzymywany w stanie umożliwiającym jego funkcjonowanie, co pozwala na regularne prezentacje wybranych eksponatów podczas specjalnych pokazów i wydarzeń.
Szczególną wartość przedstawia dokumentacja towarzysząca każdemu pojazdowi – od oryginalnych dokumentów sprzedaży, poprzez historie kolejnych właścicieli, aż po szczegółowe opisy przeprowadzonych renowacji. Ta bogata dokumentacja czyni kolekcję nieocenionym źródłem wiedzy dla historyków motoryzacji i badaczy rozwoju technologii.
Muzeum organizuje również specjalne wystawy tematyczne, koncentrujące się na konkretnych aspektach historii motoryzacji – od ewolucji systemów napędowych, poprzez rozwój designu samochodowego, aż po wpływ motoryzacji na społeczeństwo i kulturę XX wieku. Dla zwiedzających przygotowano interaktywne prezentacje i multimedialne ekspozycje, które w przystępny sposób przybliżają techniczne aspekty prezentowanych pojazdów.
Muzeum Louwman jest otwarte przez cały tydzień, oferując bilety w przystępnych cenach z uwzględnieniem zniżek dla rodzin i dzieci. To nie tylko skarbnica motoryzacyjnej historii, ale również żywa instytucja kultury, gdzie przeszłość spotyka się z teraźniejszością, a każdy pojazd opowiada własną, fascynującą historię. Dla miłośników motoryzacji, historyków techniki czy po prostu osób ciekawych świata, wizyta w Muzeum Louwman stanowi niezapomniane doświadczenie, pozwalające zrozumieć, jak samochód zmienił oblicze współczesnej cywilizacji.
Ceny biletów
Muzeum motoryzacyjne Louwman jest otwarte codziennie od wtorku do niedzieli, w godzinach 10:00 – 17:00. W poniedziałki muzeum jest zamknięte. Zwiedzający mają możliwość spędzenia w muzeum tyle czasu, ile potrzebują, aby w pełni cieszyć się eksponatami i wystawami. Warto zaplanować wizytę z wyprzedzeniem, aby móc w pełni wykorzystać dostępne godziny otwarcia.
Rodzaj biletu | Cena (€) | Cena (PLN) |
---|---|---|
Bilet normalny | €19.00 | 83 PLN |
Bilet ulgowy (dzieci w wieku 5-18 lat) |
€10.00 | 44 PLN |
Niemowlę (0-4 lata) | €0.00 | 0 PLN |
Parking (opłata za każdą godzinę postoju) |
€4.00 | 17 PLN |
Parking na cały dzień | €12.00 | 52 PLN |
- Dzieci w wieku 0-4 lat wchodzą do muzeum bezpłatnie
- Czas zwiedzania muzeum wynosi około 3 godziny.
- W muzeum znajduje się restauracja.
- Muzeum jest dostępne dla wszystkich grup wiekowych i przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
- Ceny w PLN przeliczono w oparciu o kurs euro 1 EUR = 4.35 PLN