Muzeum Audi w Ingolstadt

Ekspozycja stała jest kluczowym elementem mobilnego muzeum. Winda od poziomu wejściowego pełni funkcję „wehikułu czasu”, przenosząc odwiedzających bezpośrednio do roku 1899 na poziom 3, gdzie zaczyna się wycieczka. Wystawa dzieli się na dwa okresy: 1899–1945 oraz 1946–2000, i obejmuje siedem sekcji. Każda z nich prezentuje przegląd jednej epoki, koncentrując się na związku samochodów z technologią i społeczeństwem.

Muzeum Audi w Igolstadt z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom motoryzacji oraz fanom marki.  Nowoczesny okrągły, niemal całkowicie oszklony budynek wznosi się na wysokość 23 metrów i jest częścią kompleksu Audi Forum Ingolstadt. Muzeum zajmuje powierzchnię około 6000 m² na których prezentowanych jest około stu samochodów, motocykli i rowerów.

Audi Museum Mobile – muzeum marki Audi AG znajduje się w Niemieckim mieście Ingolstadt w Bawarii, a oficjalne otwarcie muzeum odbyło się 15 grudnia 2000 roku. Projekt budynku przygotował Gunter Henn, a koncepcję muzeum stworzyła agencja KMS pod kierunkiem Michaela Kellera i Christopha Rohrera. Ekspozycja podzielona jest na dwie główne sekcje: przedwojenną i powojenną. Zwiedzanie rozpoczyna się od przestronnego, lekko zaciemnionego holu w którym znajdują kasy biletowe. To co rzuca się w oczy to znajdujący się tuż za kasami paternoster na którym znajdują się modele samochodów Audi z różnych okresów – jest to zapowiedź fascynującej podróży w historię tej marki.

Kasy biletowe w głównym holu muzeum. W tle widoczny paternoster
Kasy biletowe w głównym holu muzeum. W tle widoczny paternoster, fot. DSikora, ucp

Po zakupie biletów wchodzimy do windy w której znajduje się ścianka multimedialna na której wyświetlone są lata na pionowej osi czasu. Będąc na poziomie holu wyświetla się rok bieżący, a gdy tylko winda startuje na najwyższe piętro winda rusza, a w raz z nią ścianka multimedialna na której lata przesuwają się, aż do początków marki Audi czyli do roku 1899…

  Muzeum Ferrari w Modenie i Maranello

Zwiedzanie muzeum zaczynamy od najwyższego piętra, na którym poznamy początki marki i zobaczymy pierwsze z wyprodukowanych przez firmę modeli – nie tylko samochodów, ale również rowerów i motorów. Wśród eksponatów znajdziemy prawdziwe artefakty i klasyczne pojazdy w tym produkty marek Audi, DKW, Horch, Wanderer i NSU. Trzeba bowiem wiedzieć, że przez lata istnienia marka przechodziła wiele trudnych momentów, a liczne fuzje jakie miały miejsce w historii firmy niejednokrotnie ratowały firmę przed upadkiem.

Obok fascynujących modeli marki znajdziemy również galerię techniczną, która zawiera ekspozycje z zakresu materiałoznawstwa i technologii silników. Część wystawy poświęcona jest historii sportów motorowych, w tym prezentacja oryginalnego pojazdu Auto Union Silberpfeil i sukcesy firmy w seriach wyścigowych Deutsche Tourenwagen Masters oraz Le Mans Series 2008.

Paternoster – pionowa winda dla samochodów

Unikatowym elementem muzeum jest paternoster – winda zapętlona w ruchu pionowym – na której prezentowanych jest 14 pojazdów marki. Na poszczególnych platformach windy można zobaczyć eksponaty, które od lat sześćdziesiątych przyczyniły się do rozwoju sportowego wizerunku marki Audi. Paternoster widoczny jest na wszystkich czterech piętrach muzeum. Wśród eksponatów znajdujących się na platformach windy znajdują się między innymi Audi A4 DTM, prototyp Audi Le Mans R8 LMP, Audi A4 STW, Audi Rally quattro Group 4, Audi Sport quattro Rally Group B, NSU 1300 TT “Jägermeister”  czy DKW F11/64.

Audi A4 British Touring Car Championship
Audi A4 BTCC British Touring Car Championship

Wyścigowy model Audi A4 BTCC na jednej z platform windy. Ten model Audi A4 z napędem na cztery koła uczestniczył w wyścigach  British Touring Car Championship w latach 1996-1998. Samochód był bardzo udany, zdobywając mistrzostwo w 1996 roku z Frankiem Bielą za kierownicą. Audi A4 było pierwszym samochodem marki Audi z napędem na cztery koła, który ścigał się w BTCC.

Drewniana forma karoserii modelu DKW F8

Drewniana rama obnaża proces powstawania karoserii samochodu. Prezentowany model drewnianej ramy wykonany ze sklejki świerkowej służył jako forma do modelowania karoserii pojazdu. Procesy produkcyjne długo nie zmieniały się z biegiem lat, dlatego jest prawdopodobne, że wszystkie pojazdy budowane w 1939 roku były budowane na drewnianych ramach. Aluminium użyte do okładzin zewnętrznych poddaje się obróbce tak długo, aż do uzyskania bardzo dokładnego dopasowania do formy. Odbywa się to w procesie formowania na zimno i całkowicie ręcznie poprzez rozciąganie i ściskanie. Korpus jest następnie spawany i szlifowany.

  Zamek Królewski w Warszawie
Rama do formowania karoserii modelu DKW F8
Rama do formowania karoserii modelu DKW F8, fot. DSikora, ucp

Niestety nie zachował się żaden z dziesięciu samochodów DKW F8 Streamline zbudowanych na wzór prezentowanej formy. Pierwotnie model ten budowany był na wyścig z Berlinu do Rzymu. DKW F8 Streamline napędzany był 2 cylindrowym silnikiem o pojemności 700 cm3 generujący moc 41 KM i osiągał prędkość 143 km/h.

Informacje praktyczne

W muzeum  kilka razy w roku odbywają się wystawy specjalne poświęcone designowi, mobilności oraz historii motoryzacji. Muzeum znajduje się pod adresem Ettinger Straße 60 w Ingolstadt w kompleksie Audi Forum Ingolstadt, a więcej informacji o bieżących wydarzeniach można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej muzeum Audi. W bezpośrednim sąsiedztwie muzeum znajduje się darmowy parking oraz przystanek autobusowy komunikacji miejskiej Inglostadt. Tuż obok muzeum znajduje się salon samochodowy Audi, a na placu przed muzeum organizowane są zloty miłośników marki.

Wnętrze muzeum Audi
Wnętrze muzeum, fot. DSikora, ucp

Godziny otwarcia

Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek
09:00 – 17:00

Sobota, Niedziela
10:00 – 16:00

Bilet wstępu do muzeum to wydatek 5€ (około 22 PLN). Bilety do muzeum można zakupić online.