Muzeum Pagani w San Cesario sul Panaro

Muzeum Pagani Automobili w San Cesario sul Panaro jest nie lada gratką dla fanów motoryzacji. W świecie ekskluzywnej motoryzacji niewiele jest marek, które potrafią wzbudzić tyle emocji co Pagani. Ta włoska manufaktura założona w 1992 roku przez argentyńskiego wizjonera Horacio Paganiego, przeszła niezwykłą drogę od produkcji komponentów kompozytowych do najbardziej prestiżowych producentów supersamochodów na świecie.

Historia Pagani

Historia marki Pagani to opowieść o pasji, determinacji i dążeniu do perfekcji. Wszystko zaczęło się od młodego Horacio Paganiego, który już w szkole średniej eksperymentował z modyfikacjami bolidów wyścigowych. Po studiach z zakresu projektowania przemysłowego w argentyńskim Rosario, kluczowym momentem w jego karierze było spotkanie z legendarnym kierowcą wyścigowym Juanem Manuelem Fangio. To właśnie Fangio zachęcił młodego konstruktora do wyjazdu do Włoch, gdzie mógłby rozwijać swoje umiejętności u boku najlepszych specjalistów w branży.

W 1983 roku, mając zaledwie 21 lat, Pagani wraz z żoną podjął decyzję o emigracji do Włoch gdzie rozpoczął swoją karierę jako sprzątacz w fabryce Lamborghini. Jego talent i zaangażowanie szybko zostały dostrzeżone, a Pagani został pracownikiem działu materiałów kompozytowych. Przełomowym momentem w jego karierze okazała się odmowa wyposażenia firmy w autoklaw przeznaczony do produkcji elementów z włókna węglowego. Decyzja ta spowodowała, że Pagani zaciągnął kredyt bankowy i w 1987 roku założył własną firmę Modena Design.

Sukces Modena Design dostarczającej komponenty kompozytowe dla czołowych producentów samochodów wyścigowych oraz takich marek jak Ferrari czy Daimler dodał Paganiemu pewności siebie. W 1992 roku zdecydował o założeniu firmy Pagani Automobili, której głównym celem było stworzenie własnego supersamochodu – samochodu, który łączyłby włoskie dziedzictwo motoryzacyjne z nowoczesnymi technologiami.

Pierwszy model marki Pagani Zonda ujrzał światło dzienne w 1999 roku podczas Genewskiego Salonu Samochodowego. Sześć lat intensywnych prac rozwojowych zaowocowało powstaniem samochodu, który natychmiast przykuł uwagę światowej motoryzacji. Zonda pozostała w produkcji przez 12 lat, doczekując się wielu ekskluzywnych wersji specjalnych, z których każda stanowiła unikatowe dzieło sztuki motoryzacyjnej. W 2011 roku zadebiutował kolejny model – Pagani Huayra, który kontynuował filozofię marki, łącząc najwyższej klasy inżynierię z artystycznym wzornictwem. Podobnie jak poprzednik, Huayra stała się podstawą do budowania limitowanych edycji, zarówno w wersji z dachem stałym, jak i składanym. Model ten umocnił pozycję Pagani jako producenta jednych z najbardziej ekskluzywnych supersamochodów na świecie.

Zobacz także  Muzeum Porsche w Stuttgarcie

Najnowszym dziełem włoskiej manufaktury jest zaprezentowana we wrześniu 2022 roku Pagani Utopia, która stanowi trzeci rozdział w historii marki. Ten model, podobnie jak jego poprzednicy, powstaje w ścisłej współpracy z Mercedes-AMG, który od początku istnienia marki dostarcza jednostki napędowe do samochodów Pagani.

Warto podkreślić, że rozwój marki nie ogranicza się tylko do rynku włoskiego. W grudniu 2021 roku Pagani otworzyło oficjalne przedstawicielstwo w Polsce, co świadczy o globalnych ambicjach producenta. Najnowszym konceptem marki jest zaprezentowany w 2024 roku studyjny model Alisea, pokazujący kierunek rozwoju designu i technologii w przyszłych modelach.

Sukces Pagani Automobili to dowód na to, że w świecie zdominowanym przez wielkie koncerny motoryzacyjne wciąż jest miejsce na manufaktury tworzące wyjątkowe samochody z pasją i dbałością o najmniejsze detale. Historia marki pokazuje, że kluczem do sukcesu w branży motoryzacyjnej może być połączenie wizjonerskiego podejścia do projektowania, wykorzystania najnowocześniejszych technologii oraz zachowania rzemieślniczej precyzji w procesie produkcji.

Pagani Zonda

Supersamochód klasy wyższej, produkowany przez włoską markę Pagani w latach 1999–2022. Jego historia rozpoczęła się od debiutu modelu Zonda C12 na Geneva Motor Show w 1999 roku. Inspiracją do stworzenia Zondy Pagani czerpał z bolidów Formuły 1 oraz wyścigowych samochodów klasy C, co przełożyło się na awangardowy design, z charakterystycznymi podwójnymi reflektorami i centralnie umieszczonymi końcówkami wydechu.

Pagani Zonda za przeszkloną ścianą muzeum
Pagani Zonda za przeszkloną ścianą muzeum, fot. DSikora, ucp

Wersje Zondy:

  1. Zonda S (2000) – wprowadzono zmodyfikowany silnik AMG o mocy 557,6 KM.
  2. Zonda 7.3 (2002) – zwiększenie mocy do 555 KM oraz poprawa aerodynamiki.
  3. Zonda F (2005) – z silnikiem 7,3 l generującym 650 KM; maksymalna prędkość osiągająca 345 km/h.
  4. Zonda R (2009) – wyścigowa wersja z mocą 750 KM i przyspieszeniem 0-100 km/h w 2,7 s, dedykowana dla najbardziej wymagających kierowców.
  5. Zonda Cinque (2009) – edycja specjalna z mniejszą masą i mocą 678,3 KM.
  6. Zonda 760 Series – ostatnie specjalne modele produkowane po zakończeniu regularnej produkcji Zondy, w tym unikatowe egzemplarze dla znanych osobistości, takie jak Zonda 760LH dla Lewisa Hamiltona.
Zobacz także  Muzeum Audi w Ingolstadt

Produkcja regularnej serii Zondy zakończyła się w 2013 roku, jednak w 2022 roku zaprezentowano ostatni model z serii 760, Zonda 760 Roadster. Zonda pozostaje symbolem luksusu, osiągów i unikalnego designu w świecie supersamochodów.

Pagani Huayra

Supersamochód klasy wyższej, produkowany przez włoską markę Pagani w latach 2011–2023. Proces rozwojowy modelu, oznaczonego kodem C9, rozpoczął się w 2008 roku, a debiut miał miejsce w styczniu 2011 roku. Nazwa Huayra odnosi się do prekolumbijskiego boga wiatru, Huayra-tata, co podkreśla unikalny charakter pojazdu.

Huayra wyróżnia się awangardową stylizacją, inspirowaną wcześniejszym modelem Zonda, z ostrymi liniami, dużymi wlotami powietrza i karoserią wykonaną z materiału zwanego karbotanium, łączącego tytan z kompozytami węglowymi. Wnętrze samochodu łączy luksus z nowoczesnością, z centralnie umieszczonym ekranem dotykowym.

 

Pagani Huayra Codalunga
Pagani Huayra Codalunga, fot. MrWalkr, wa

Podstawowy model Huayra napędzany jest silnikiem V12 od AMG o mocy 700 KM i wadze 1350 kg.

Wersje specjalne:

  1. Huayra BC (2016) – zmodyfikowane nadwozie, moc 800 KM, waga 1218 kg, zbudowano 20 egzemplarzy.
  2. Huayra Roadster (2017) – model z otwieranym dachem, lżejszy o 80 kg od coupe.
  3. Huayra Imola (2020) – torowa wersja z mocą 827 KM, zbudowano 5 egzemplarzy.
  4. Huayra Tricolore (2020) – limitowana edycja z 60. rocznicy włoskiej grupy aerobatycznej, moc 810 KM, 3 egzemplarze.
  5. Huayra R (2021) – wyczynowa wersja z mocą 850 KM, waga 1050 kg, wyłącznie do jazdy torowej; zbudowano 30 egzemplarzy.
  6. Huayra Codalunga (2022) – inspirowana samochodami wyścigowymi z lat 60., moc 890 KM, zbudowano 5 egzemplarzy.

Pagani Huayra, z eleganckim designem i zaawansowanymi technologiami, stała się ikoną w świecie supersamochodów, kończąc produkcję w 2023 roku z planowanym następcą, modelem Utopia.

Pagani Utopia

Supersamochód klasy wyższej produkowany przez włoską markę Pagani od 2022 roku. Rozwój modelu rozpoczął się w marcu 2018 roku, a jego konstrukcja była oznaczona kodem C10. Po sześciu latach prac, Utopia została oficjalnie zaprezentowana we wrześniu 2022 roku jako następca modelu Huayra.

Nazwa „Utopia” nawiązuje do koncepcji idealnego samochodu, uwzględniającej sugestie dotychczasowych klientów. Model zachowuje charakterystyczny design Horacio Paganiego, z muskularną bryłą, wyraźnie zarysowanymi nadkolami oraz eleganckim przodem z podwójnymi reflektorami. W porównaniu do poprzedników, Utopia wprowadza bardziej stonowaną estetykę, rezygnując z dużych spojlerów.

Zobacz także  Bormio. W centrum Alp Lombardzkich

Technicznie, Utopia wyróżnia się nowoczesną konstrukcją monokoku z włókna węglowego i tytanu, co zwiększa sztywność o 38% oraz obniża masę do nieco ponad 1,2 tony. Wnętrze pozostaje luksusowe, z dominacją skóry i aluminium oraz tradycyjnymi przełącznikami.

Pagani Utopia Kessel
Pagani Utopia Kessel, fot. Alexander-93, wa

Pod maską Utopii znajduje się silnik V12 od Mercedesa-AMG, który generuje moc 864 KM i moment obrotowy 1100 Nm. Moc jest przenoszona na tylne koła za pomocą 7-biegowej manualnej skrzyni biegów lub 7-stopniowej sekwencyjnej przekładni AMT.

Produkcja Utopii jest ściśle limitowana do 99 egzemplarzy, które zostały sprzedane jeszcze przed premierą, z ceną wynoszącą około 3 miliony dolarów za sztukę. Pagani Utopia kontynuuje tradycję marki, łącząc luksus, innowacje i wyjątkowe osiągi w jednym.

Muzeum Pagani – informacje praktyczne

Muzeum Horacio Pagani oraz Atelier Pagani znajdują się pod adresem:
Via dell’Industria, 26 – Vill. La Graziosa
41018 San Cesario sul Panaro (MO) Włochy

Strona internetowa muzeum: https://www.pagani.com/

Godziny otwarcia
Od poniedziałku do piątku: 9:30 – 17:00;
Sobota: 9:30 – 12:30.

Nie jest wymagana rezerwacja na wejście do muzeum. W budynku nie ma strefy kawowej, ale kilka minut jazdy od muzeum znajdują się restauracje Sant’Anna lub La Graziosa. W otoczeniu muzeum znajdują się darmowe parkingi zlokalizowane przy drodze publicznej, jednak odradza się odwiedzającym zostawianie wartościowych przedmiotów w samochodach, ponieważ parkingi te są niestrzeżone.

Ceny biletów

Typ biletu Cena w Euro Cena w PLN
Bilet normalny 18 76
Bilet ulgowy
(dzieci i młodzież do 18 roku życia, seniorzy powyżej 65 roku życia)
15 63
Dzieci do 12 lat bezpłatnie bezpłatnie

Cennik – wycieczki zorganizowane

Rodzaj biletu Cena w Euro Cena w PLN
 Bilet normalny Muzeum Horacio Pagani + Atelier Pagani
(Dorośli)
55 233
Bilet grupowy Muzeum Horacio Pagani + Atelier Pagani
(seniorzy powyżej 65 roku życia, grupy min. 15 osób)
48 203
Bilet ulgowy Muzeum Horacio Pagani + Atelier Pagani
(dzieci i młodzież do 18 roku życia)
25 106
Muzeum Horacio Pagani + Atelier Pagani
(Dzieci do 12 lat)
bezpłatnie bezpłatnie

Ceny biletów w PLN wyliczono przy kursie wynoszącym 1 EUR = 4,30 PLN