Kolej gondolowa w Solinie

W sercu malowniczych Bieszczad, nad Jeziorem Solińskim, powstała imponująca atrakcja turystyczna. Kolej gondolowa w Solinie łączy stację dolną Plasza ze stacją górną na Górze Jawor. Kolejka gondolowa stanowi niezwykłą atrakcję dla turystów odwiedzających region i jest świetnym elementem promującym turystykę nad jeziorem Solińskim.

Trasa kolei gondolowej ma długość 1580 metrów a wagoniki kolejki pokonują różnicę wysokości wynoszącą ponad 105 metrów. Stacja dolna znajduje się na wysokości 456 m n.p.m., podczas gdy stacja górna usytuowana jest na 561 m n.p.m. Podróż odbywa się w komfortowych, ośmioosobowych gondolach, które mogą poruszać się z maksymalną prędkością 21 km/h. Dziennie kolej jest w stanie przewieźć 17 600 osób.

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów kolejki jest system pięciu podpór trasowych. Najwyższa z nich, trzecia w kolejności, ma aż 75 metrów wysokości i jest obecnie najwyższą podporą kolei gondolowej w Polsce. Dzięki niej, w najwyższym punkcie trasy, gondole wznoszą się na wysokość 102 metrów nad poziomem terenu, oferując pasażerom zapierające dech w piersiach widoki na Jezioro Solińskie i otaczające je góry.

Widok z wagonika kolejki
Widok z wagonika kolejki, fot. Silar, wa

Konstrukcja kolei została zaprojektowana z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Na stacjach gondole zwalniają do prędkości zaledwie 0,2 m/s, co w połączeniu z brakiem stopni znacznie ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Jest to szczególnie istotne dla osób starszych, niepełnosprawnych czy rodzin z małymi dziećmi. Warto zwrócić uwagę na parametry techniczne kolei. Lina nośna ma długość ponad trzech kilometrów, średnicę 47 milimetrów i waży aż 27 ton, a maksymalny odstęp między podporami wynosi 681 metrów.

Przy dolnej stacji stworzono interesującą ekspozycję edukacyjną. Odwiedzający mogą zapoznać się z informacjami o bieszczadzkiej faunie, nieistniejących już wsiach, najwyższych szczytach regionu, lokalnej przyrodzie i rzekach. Ekspozycja obejmuje również historię powstania zapory w Solinie oraz budowy samej kolejki gondolowej. Na szczycie góry Jawor do której docierają wagoniki kolejki wzniesiono wieżę widokową z tarasem widokowym umieszczonym na wysokości 55 metrów z którego można podziwiać panoramę Bieszczad i Jeziora Solińskiego. Dodatkową atrakcją jest krótki, przeszklony chodnik wychodzący poza taras, który z pewnością dostarczy niezapomnianych wrażeń miłośnikom adrenaliny.

Zobacz także  Turnicki Park Narodowy
Dolna stacja kolejki
Dolna stacja kolejki, fot. Silar, wa

Realizacja tego projektu trwała ponad rok. Sam montaż kolei zajął cztery tygodnie, a całkowity koszt inwestycji wyniósł 110 milionów złotych, co czyni ją jednym z największych przedsięwzięć turystycznych w regionie w ostatnich latach. Warto podkreślić, że cała inwestycja ta została zrealizowana z poszanowaniem środowiska naturalnego, a zastosowane rozwiązania techniczne minimalizują wpływ kolei na otaczającą przyrodę, co jest szczególnie istotne w tak cennym przyrodniczo regionie jak Bieszczady.

Cennik biletów na kolej widokową PKL Solina

Rodzaj biletu Cena w sklepie internetowym (PLN) Cena w kasie (PLN)
Bilet normalny 39 zł 43 zł
Bilet ulgowy 32 zł 36 zł

Dodatkowe informacje:

  • Bilet ulgowy przysługuje osobom uprawnionym do ulg (np. dzieci, studenci, seniorzy).
  • Cena biletu w sklepie internetowym jest o 10% niższa od ceny w kasie.
  • Podane ceny dotyczą podróży koleją widokową PKL Solina na trasie dolna stacja Plasza – stacja górna na Górze Jawor (góra/dół).

Kolej gondolowa w Solinie to przykład udanego połączenia nowoczesnej technologii z walorami przyrodniczymi i kulturowymi regionu. Stanowi ona nie tylko wygodny środek transportu, ale również platformę edukacyjną i punkt widokowy, oferując odwiedzającym kompleksowe doświadczenie turystyczne. Bez wątpienia jest to atrakcja, która wnosi powiew świeżości w zakresie infrastruktury turystycznej i będzie nowym impulsem stymulującym rozwój turystyki w regionie.