W tym artykule
Muzeum Ducati położone jest w dzielnicy Borgo Panigale w Bolonii, bezpośrednio przy głównych zakładach produkcyjnych Ducati i stanowi obowiązkowy punkt dla każdego miłośnika motoryzacji. Muzeum zostało otwarte w 1998 roku i obecnie prezentuje ponad 90-letnią historię marki, która na stałe zapisała się w dziejach światowej motoryzacji. Do głównej sali muzeum przylega siedem sal tematycznych, a cała ekspozycja została podzielona na cztery tematyczne trasy zwiedzania, umożliwiające kompleksowe poznanie historii i osiągnięć marki.
Wizyta w Muzeum Ducati będzie zaskakującym doświadczeniem. Ekspozycja została zaprojektowana w sposób nowoczesny i dynamiczny. Dominująca biel wnętrz podkreśla elegancję i styl prezentowanych motocykli, silników, ram i innych eksponatów związanych z marką Ducati. Główna sala przypomina oświetlony tor wyścigowy z ogromnym czerwonym kaskiem i dziesiątkami legendarnych jednośladów.
Co warto zobaczyć w muzeum Ducati?
Muzeum zostało podzielone na cztery główne ścieżki tematyczne. Pierwsza z nich prezentuje historię kadry zarządzającej firmą przez dekady oraz najważniejsze innowacje technologiczne, które przyczyniły się do rozpoznawalności marki. Kolejna ścieżka poświęcona jest początkom marki i jej pierwszym produktom, takim jak radioodbiorniki, kalkulatory oraz pierwszy silnik rowerowy Cucciolo. Osobna ścieżka przedstawia historyczne modele produkcyjne oraz rzadkie egzemplarze, które stały się prawdziwymi ikonami i zbudowały znany dziś wizerunek marki. Ostatnia ścieżka koncentruje się na motocyklach wyścigowych i historii sukcesów sportowych Ducati, z naciskiem na najbardziej znane maszyny oraz słynnych kierowców związanych z bolońską marką.
Wśród najważniejszych eksponatów znajduje się legendarny Cucciolo – pierwszy silnik rowerowy Ducati z 1946 roku, który zmienił mobilność powojennych Włoch. Zwiedzający mogą podziwiać również zabytkowe motocykle z lat 50. i 60., reprezentujące okres fascynacji prędkością i sportem. Szczególną uwagę przyciąga pierwszy superbike marki z lat 70. – model 750GT, który zapoczątkował erę potężnych maszyn sportowych.
Na ekspozycji nie brakuje też kultowych modeli sportowych i rajdowych, jak Elefant, produkowany pod przejętą marką Cagiva. Ważne miejsce zajmuje Monster – motocykl, który w latach 90. zapoczątkował modę na „nakedy”, gdzie brak owiewek i maksymalna ekspozycja mechaniki stały się elementem mocnego wizerunku. Obok niego prezentowany jest model 916, zaprojektowany przez Massimo Tamburiniego, uznawany za ikonę wzornictwa przemysłowego, wielokrotnie prezentowaną na uczelniach i wystawach.
Współczesność reprezentują nowoczesne superbike’i, takie jak 1098, 1199 Superleggera czy przeniesione wprost z torów MotoGP Desmosedici RR. Dopełnieniem kolekcji jest klasyczna rodzina Scrambler, symbol sukcesu ostatnich lat. Każdy ze zgromadzonych modeli to nie tylko świadectwo śmiałej myśli technicznej swoich czasów, ale też dzieło sztuki użytkowej.
Od radiokomunikacji do motoryzacji
Trasa zwiedzania rozpoczyna się od przedstawienia początków firmy, sięgających wczesnych lat XX wieku. Ducati początkowo związane było z intensywnym rozwojem radiokomunikacji. W 1926 roku Adriano Cavalieri Ducati wraz z braćmi Bruno i Marcello założył przedsiębiorstwo Società Scientifica Radio Brevetti Ducati, które w krótkim czasie zatrudniało tysiące pracowników. Pierwszy rozdział historii firmy zakończyło zniszczenie zakładów w Borgo Panigale przez alianckie bombowce w październiku 1944 roku.
Powojenne Włochy potrzebowały rozwiązań zwiększających mobilność. W tym kontekście prawdziwym przełomem stał się zaprezentowany w 1946 roku Cucciolo – montowany na rowerach zestaw napędowy z silnikiem o pojemności 48 cm³, pozwalający na przejechanie 100 km na litrze paliwa z maksymalną prędkością 50 km/h. Sukces tego produktu umożliwił stworzenie pierwszego pełnoprawnego jednośladu własnej konstrukcji – modelu 60.
W pogoni za prędkością i innowacją
Lata 50. przyniosły nową fascynację – sport i prędkość. Przez kolejne dekady Ducati rozwijało zarówno swoje wyścigowe konstrukcje, jak i modele seryjne o sportowych korzeniach – od modelu 125 Sport, poprzez pierwszego superbike’a z lat 70. (750GT), aż po rajdowego Elefanta. Przełom lat 90. przyniósł dwa modele, które zrewolucjonizowały branżę – Monster i 916. Pierwszy zapoczątkował modę na potężne nakedy, drugi, zaprojektowany przez Massimo Tamburiniego, do dziś pozostaje ikoną wzornictwa przemysłowego, prezentowaną na uczelniach i wystawach.
Od 2003 roku Ducati wprowadzało kolejne modele o ogromnym znaczeniu dla całej branży motocyklowej: Multistradę, Desmosedici RR przeniesione wprost z torów MotoGP, kolejne modele sportowe (1098, 1199 Superleggera) oraz symbol sukcesu ostatnich lat – klasyczną rodzinę Scrambler.
Rewolucyjne technologie
Na specjalnych stanowiskach muzeum prezentuje również rewolucyjne rozwiązania techniczne, których twórcą było Ducati. Wśród nich znajdują się silniki w układzie L-twin, opracowany już w latach 50. rozrząd desmodromiczny oraz kratownicowa rama – innowacje, które na stałe zmieniły oblicze przemysłu motocyklowego i stały się znakiem rozpoznawczym marki.
Sportowe dziedzictwo
Historia i rozwój marki Ducati nierozerwalnie związane są ze sportem motocyklowym na najwyższym poziomie. Na wystawie poświęconej udziałowi włoskiej marki w motosporcie przedstawiono historię najsłynniejszych zawodników stajni Ducati oraz ich legendarne maszyny.
Lista nazwisk jest imponująca: Franco Farne, Mike Hailwood, Paul Smart, Franco Uncini, Carl Fogarty, Troy Bayliss, Loris Capirossi, Casey Stoner i wielu innych. Każdy z nich jeździł przełomowymi motocyklami, będąc świadkiem kolejnych rewolucji w dziedzinie konstrukcji maszyn wyścigowych.
Ceny biletów do muzeum
Rodzaj biletu | Cena (EUR) | Cena (PLN) |
---|---|---|
Bilet normalny | 15 € | 64 PLN |
Bilet grupowy (powyżej 10 osób) | 13 € | 56 PLN |
Bilet ulgowy (Ducati Owners, 65+, uczestnicy wydarzeń Ducati) | 10 € | 43 PLN |
Bilet szkolny (wycieczki szkolne) | – | Cena specjalna |
Wstęp bezpłatny przysługuje
- Członkom Desmo Owners Club (po okazaniu ważnej karty członkowskiej)
- Dzieciom poniżej 11 lat
- Osobom niepełnosprawnym i ich opiekunom
- Nauczycielom i opiekunom grup szkolnych
- Kierowcom autokarów i przewodnikom
Informacje praktyczne
- Czas zwiedzania muzeum: około 1 godzina.
- Młodzież poniżej 18 roku życia musi przebywać pod opieką osoby dorosłej.
- Parking publiczny dostępny w pobliżu muzeum.
- Dochody z biletów są przekazywane na rzecz Fundacji Ducati wspierającej projekty non-profit.
- W niektórych okresach muzeum może być otwarte również w niedziele – sprawdź aktualne informacje na stronie muzeum.
Godziny otwarcia
Muzeum Ducati jest czynne w różnych godzinach w zależności od sezonu. Sezon niski obowiązuje od października do kwietnia, a sezon wysoki od kwietnia do października. W sezonie niskim muzeum otwarte jest w dni robocze z wyłączeniem środy oraz weekendów, natomiast w sezonie wysokim muzeum można zwiedzać także w soboty i niedziele.
Dzień tygodnia | Sezon niski | Sezon wysoki |
---|---|---|
Poniedziałek | 9:00–18:00 | 9:00–18:00 |
Wtorek | 9:00–18:00 | 9:00–18:00 |
Środa | Zamknięte | Zamknięte |
Czwartek | 9:00–18:00 | 9:00–18:00 |
Piątek | 9:00–18:00 | 9:00–18:00 |
Sobota | Zamknięte | 9:00–18:00 |
Niedziela | Zamknięte | 9:00–18:00 |
Adres muzeum
Ducati Motor Holding
Via Antonio Cavalieri Ducati 3
40132 Bologna, Włochy
Strona internetowa muzeum oraz bilety do nabycia pod adresem https://www.ducati.com/
Jak dotrzeć do muzeum?
Dojazd samochodem
W pobliżu muzeum (około 300–400 metrów od wejścia) znajduje się duży, bezpłatny, niestrzeżony parking publiczny dla samochodów, motocykli i autobusów. Parking zlokalizowany jest przy Via Marco Emilio Lepido, jadąc drogą w kierunku od muzeum. Na parkingu dostępne są także miejsca parkingowe dla motocykli oraz autobusów. Od parkingu do wejścia do muzeum należy przejść spacerem około 300–400 metrów pieszo.
Transportem publicznym
Z centrum miasta można dojechać autobusem linii 23, taksówką (ok. 12 minut) lub pociągiem do stacji Borgo Panigale, a następnie autobusem.