W tym artykule
Mercedes-Benz World to centrum obsługi klienta Grupy Mercedes-Benz w Stuttgarcie – Bad Cannstatt na które składa się z nowe Muzeum Mercedes-Benz i Centrum Mercedes-Benz. Teren znajduje się przed główną bramą fabryki Mercedes-Benz w Untertürkheim, przy drodze B 14 naprzeciwko MHPArena w Neckarpark. Rocznie muzeum odwiedza blisko milion turystów i jest to jedno z najciekawszych muzeów motoryzacyjnych w Europie.
Muzeum ma powierzchnię około 3500 m² i oferuje około 17 000 m² przestrzeni wystawienniczej na dziewięciu piętrach. Budynek ma 47,5 m wysokości i 210 000 m³ powierzchni użytkowej. Przy głównym wejściu znajduje się arena plenerowa na 900 widzów. Budynek muzeum zaprojektował holenderski architekt Ben van Berkel z firmy UNStudio. Rzut piętra ma kształt zaokrąglonego trójkąta Reuleaux o szerokości 80 m. Wewnętrzny dziedziniec tworzy atrium, harmonizujące z zewnętrznym kształtem budynku. Dwie nachylone płaszczyzny owijają się wokół przedsionka od góry do dołu, tworząc kształt oparty na podwójnej helisie DNA.
Już sama architektura budynku sprawia niesamowite wrażenie i jest solidną zapowiedzią tego co czeka na nas wewnątrz. Dwie trasy zaczynają się na górze i prowadzą przez dziewięć poziomów do wyjścia. Od projektu do realizacji planowanie opierało się na trójwymiarowym modelu danych, który w trakcie budowy przeszedł 50 poprawek. Architektoniczne wyróżniki to pozbawione słupów pomieszczenia o szerokości 33 m, mogące pomieścić ładunek dziesięciu ciężarówek oraz podwójnie wygięte elementy nośne, tzw. skręty, zastosowane po raz pierwszy w tym kształcie i rozmiarze. W listwy okienne wbudowano 1800 trójkątnych szyb, z których żadna nie jest identyczna. Koncepcję rozbudowy muzeum opracowało biuro HG Merz w Stuttgarcie. Zwiedzający, wędrując po muzeum, przenoszą się w czasie przez ponad 130 lat historii motoryzacji.
Zwiedzanie
Z najwyższego poziomu prowadzą dwie ścieżki, każda szerokimi zakrętami przez bogatą kolekcję eksponatów związanych z historią Mercedesa. Trasa Mythos przedstawia historię marki od wynalezienia samochodu, aż po dzień dzisiejszy. Tu zaczyna się historia motoryzacji, pierwszy, jednocylindrowy silnik oraz pierwsze pojazdy, które bardziej przypominają ubogą, średniowieczną karocę niż współczesny samochód. Znajduje się tu imponująca kolekcja pierwszych konstrukcji napędzanych silnikami spalinowymi.
Muzeum prezentuje ponad 100-letnią historię pojazdów użytkowych firmy. Zwiedzanie muzeum kończy się w sali „Srebrne Strzały – Wyścigi i Rekordy”, skąd droga wiedzie dalej przez „Fascynację technologią” do nowego oddziału Mercedes-Benz. Chronologicznie zorientowane pokoje opowiadają historię marki Mercedes-Benz, dzieląc ją na tematy i epoki.
Pionierzy. Wynalezienie samochodu (1886–1900)
Za pierwszego konstruktora samobieżnego pojazdu kołowego zdolnego do przewozu osób uważa się francuskiego inżyniera Nicolasa Josepha Cugnota (1725–1804). Zbudował on pojazdy o napędzie parowym mające pełnić funkcję ciągnika artyleryjskiego dla armii francuskiej.
Konstruktorem pierwszego samochodu jest Carl Benz (1844–1929) który w 1885 roku zbudował trójkołowy pojazd z jednocylindrowym czterosuwowym silnikiem benzynowym Gottlieba Daimlera (1834–1900) który został opatentowany w 1886 roku w Niemczech. W 2011 roku patent Benza DRP 37435 „Fahrzeug mit Gasmotorenbetrieb” został wpisany na międzynarodową Listę UNESCO najbardziej wartościowych dokumentów – Memory of the World.
Pierwsze pojazdy o napędzie spalinowym wprowadził na rynek Carl Benz, którego pierwszym klientem w 1888 roku był Émile Roger. W 1888 roku Benz zatrudniał 50 pracowników do produkcji trycykla, a w 1893 roku rozpoczął produkcję samochodów czterokołowych. W 1899 roku sprzedał 600 samochodów.
Wraz z pojawieniem się samochodów zaczęły pojawiać się innowacje w celu usprawnienia i wyższego komfortu jazdy. W 1891 roku francuski konstruktor Émile Levassor zastosował napęd na przednie koła. W 1895 roku bracia André i Édouard Michelin wprowadzili ogumienie pneumatyczne na wymiennej obręczy. Ogumienie pneumatyczne zostało opatentowane wcześniej, w 1888 roku, przez irlandzkiego lekarza weterynarii Johna Boyda Dunlopa. Kolejne samochody o napędzie spalinowym zaczęły powstawać w Niemczech, Francji, Stanach Zjednoczonych i Włoszech.
Narodziny marki (1900–1914)
W 1897 roku austriacki biznesmen Emil Jellinek zamówił swój pierwszy samochód marki Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Był to pojazd z dwucylindrowym silnikiem o mocy 6 KM i napędem pasowym. Jellinek szybko zapragnął nowszego modelu. Gottlieb Daimler stworzył więc dla niego model „Phonix” z czterocylindrowym silnikiem o mocy 8 KM. Konstrukcję samochodu opracował Wilhelm Maybach, współpracownik firmy Daimler. Na przełomie wieków marka DMG zmieniła nazwę na „Mercedes” od imienia córki Emila Jellinka.
W tym samym czasie Karl Benz pracował nad czterosuwowym silnikiem benzynowym na tyle lekkim, by można go było umieścić w pojeździe. W 1886 roku Karl Benz ukończył i opatentował trójkołowy pojazd osiągający prędkość 12 km/h. Po wybuchu I Wojny Światowej sytuacja finansowa obu przedsiębiorstw znalazła się na skraju załamania. W wyniku tego Carl Benz i Gottlieb Daimler postanowili połączyć siły. 28 czerwca 1926 roku powstała marka Daimler-Benz. Przetrwała w niezmienionej formie do 1998 roku, kiedy niemiecki koncern wykupił udziały w amerykańskiej firmie Chrysler.
Olej napędowy i sprężarka
W ślad za rozwojem motoryzacji musiał nastąpić rozwój sieci dystrybucji paliw…
Liderzy myśli. Bezpieczeństwo i środowisko
W 1959 roku Mercedes-Benz wprowadził innowacyjną karoserię z myślą o bezpieczeństwie. Konstruktor Béla Barényi zaprojektował strefy zgniotu z przodu i z tyłu oraz sztywną kabinę pasażerską. Pierwszym pojazdem z taką konstrukcją była limuzyna z serii 111, znana jako „Fintail”.
W 1978 roku Mercedes-Benz wprowadził w Klasie S typoszeregu 116 system ABS, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Nawet przy pełnym hamowaniu pojazd zachowuje zdolność manewrowania, co pozwala omijać niebezpieczne miejsca. Na podstawie czujników ABS stworzono kolejne systemy wspomagające kierowcę.
Pierwszym na świecie seryjnym pojazdem z poduszką powietrzną dla kierowcy i napinaczem pasa bezpieczeństwa dla pasażera z przodu był Mercedes-Benz Klasy S typoszeregu 126 z 1981 roku. W razie zderzenia, w ciągu kilku milisekund, z kierownicy wysuwa się poduszka powietrzna, tworząc ochronę między kierowcą a kierownicą. Działa ona jako uzupełnienie pasa bezpieczeństwa. Obecnie w całym pojeździe jest wiele poduszek powietrznych.
Nowy początek. Droga do bezemisyjnej mobilności
Wystawa prezentuje dotychczasowe osiągnięcia firmy w zakresie rozwoju alternatywnych, ekologicznych napędów. Na wystawie zobaczymy modele koncepcyjne, pierwsze pojazdy hybrydowe oraz napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi. Oprócz samych pojazdów zobaczymy rozmaite, ciekawe rozwiązania techniczne.
Na wystawie zobaczymy elektrycznego Mercedesa SLS Electric Drive, którego produkcję rozpoczęto w połowie 2013 roku. Mercedes SLS AMG Electric Drive jest napędzany czterema silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy kołach, o łącznej mocy 552 kW (751 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 1000 Nm i trafia na wszystkie koła. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 3,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Północną pętlę toru Nürburgring SLS AMG Coupe Electric Drive pokonał w czasie 7 min 56,234 s, bijąc dotychczasowy rekord elektrycznego Audi R8 e-tron o prawie 13 s.
Srebrne Strzały. Wyścigi i rekordy
Srebrna Strzała to popularna nazwa samochodów wyścigowych Grand Prix Niemiec sprzed drugiej wojny światowej, która wróciła do użytku w latach pięćdziesiątych XX wieku. Nazwa ta powstała po wyścigu Eifel w 1934 r., kiedy to samochody Mercedes-Benz, podobnie jak pojazd Brauchitscha na Avusie w 1932 r., wystartowały w kolorze srebrnego aluminium, zamiast tradycyjnej bieli. Podobnie fabryka Auto Union używała srebrnego koloru, dlatego ich samochody wyścigowe także nazywano Srebrnymi Strzałami, a czasem „srebrnymi rybkami”.
Sukcesy tych przedwojennych pojazdów w międzynarodowych wyścigach, dzięki profesjonalnemu przygotowaniu i pracy mechaników, uczyniły z określenia „Srebrna Strzała” legendę. Kierowcy wyścigowi jak Rudolf Caracciola, Hans Stuck, Bernd Rosemeyer, Tazio Nuvolari, Hermann Lang, a później Stirling Moss i Juan Manuel Fangio są na stałe związani z tą epoką sukcesów. Lang prowadził Grand Prix Niemiec dla Mercedes-Benz zarówno przed, jak i po drugiej wojnie światowej.
W późniejszych latach samochody wyścigowe McLaren-Mercedes, z których część od 1997 r. była pomalowana na srebrno, również nazywano Srebrnymi Strzałami. Podobnie nazywano samochody wyścigowe Mercedes-Benz CLK-GTR i Mercedes-Benz CLR GT z końca lat 90. W 2010 roku fabryczny zespół Mercedesa, z kierowcami Michaelem Schumacherem i Nico Rosbergiem, po raz pierwszy ponownie wystartował w Formule 1.
W pomieszczeniach kolekcji prezentowane są pojazdy marki, ułożone tematycznie. Można tu zobaczyć takie eksponaty jak autobus komunikacji miejskiej Mercedes-Benz O 305, ciężki samochód ciężarowy LP 333, wóz strażacki LF 3500 z drabiną obrotową czy Papamobile Papieża Jana Pawła II.
Kolekcje muzeum Mercedesa
Zwiedzając muzeum przemierzamy kolejne galerie, które zostały zorganizowane tematycznie i prezentują różnego rodzaju pojazdy, które przeznaczone były do określonych zadań. Kolekcje tematyczne podzielono na galerię podróży, galerię ciężarów, galerię pomocników, galerię imion i galerię bohaterów. W każdej galerii znajdziemy wiele ciekawych eksponatów – od wspaniałej kolekcji samochodów po różnego rodzaju przedmioty związane tematycznie z kolekcją.
Na najniższym poziomie znajduje się wystawa „Fascynacja technologią”. Nie jest częścią wycieczki, ale jest ogólnodostępna. Dzięki wyszukanej produkcji pokazuje codzienną pracę programistów i inżynierów Daimlera oraz przyszłość samochodów. Dla gości dostępne są kawiarnia, restauracja i sklepy. Bezpośrednie połączenie z salonem branżowym umożliwia płynne przejście od klasycznych samochodów do aktualnych produktów.
Historia muzeum
Muzeum posiada kolekcję pojazdów od 1923 roku. W 1936 roku, z okazji 50-lecia firmy, Daimler-Benz AG utworzył w fabryce w Untertürkheim pierwsze muzeum, które było kilkakrotnie rozbudowywane. Według przewodnika po muzeum Untertürkheim w 1938 roku pokazano osiemnaście pojazdów Daimler-Motoren-Gesellschaft, dziewięć samochodów marki Benz i sześć samochodów Mercedes-Benz. Było też dziewiętnaście lokomotyw, trzy pojazdy szynowe, replika wagonu jeździeckiego oraz motorówka Daimlera „Marie” z 1888 roku.
W 1949 roku dodano nowe wystawy tematyczne. Pojazdy, dokumenty i inne materiały wydziału wyścigów przeniesiono do zbiorów historycznych. Zbiory rosły, a napływ zwiedzających stale się zwiększał. W 1955 roku rozpoczęto planowanie nowego, dużego Muzeum Daimler-Benz jako niezależnego budynku na terenie fabryki w Untertürkheim. Budowę rozpoczęto w 1958 roku. Nowe muzeum zaprojektowane przez architektów Rolfa Gutbiera i Hansa Kammerera otwarto w 1961 roku z okazji 75. rocznicy wynalezienia samochodu.
Muzeum miało 42 000 m3 zamkniętej przestrzeni i około 3250 m² powierzchni muzealnej, w tym 1200 m² powierzchni wystawienniczej. Na parterze w holu wejściowym można było zobaczyć aktualny program Mercedes-Benz oraz kolekcję historyczną. Ekspozycja historyczna była ułożona chronologicznie: na parterze umieszczono wynalezienie samochodu i jego prahistorię oraz pojazdy sprzed 1926 roku. Na pierwszym piętrze prezentowane były pojazdy i podwozia Mercedes-Benz, a także silniki do łodzi, pojazdów szynowych i samolotów.
Na drugim piętrze prezentowano historię wyścigów. Muzeum Daimler-Benz zamknięto w 1985 roku z powodu kompleksowej renowacji, przebudowy oraz przeprojektowania i rozbudowy z okazji 100-lecia samochodu w 1986 roku. Architekci Knut Lohrer, Dieter Herrmann i HG Merz opracowali nową koncepcję. Budynek otrzymał nową szklaną fasadę, a wewnętrzne dziedzińce zostały przykryte. Powierzchnia ekspozycyjna wzrosła do 5760 m². Duża część historii wyścigów została zainstalowana na rampach prowadzących z jednego piętra na drugie. Pojazdy do sportów motorowych stały się elementem jednoczącym, który wznosił się od parteru muzeum do drugiego piętra.
Zwiedzający mogli wybrać chronologiczny spacer po wystawie lub odwiedzić wybrane 26 punktów tematycznych. W 1986 roku Daimler-Benz wprowadził dźwiękowy system informacyjny, który dostarczał zwiedzającym informacji o poszczególnych eksponatach. Teksty były odtwarzane z pamięci flash i przesyłane za pośrednictwem nadajników podczerwieni. W 1986 roku dźwiękowym audio przewodnikom towarzyszyły filmy w produkcjach wystawowych. Na potrzeby „kina wyścigowego” zmontowano stare filmy i dokumenty o sportach motorowych.
W 1989 roku nazwę muzeum zmieniono na „Muzeum Mercedes-Benz”. Ze względu na ograniczoną przestrzeń i nieprzyjazną lokalizację na terenie fabryki w 2000 roku firma zdecydowała się na budowę nowego muzeum na obrzeżach fabryki. Konkurs architektoniczny wygrał Ben van Berkel i jego firma UNStudio w 2001 roku. Współczesny budynek otwarto 19 maja 2006 roku.
Ceny biletów
Bilety do muzeum można nabyć w kasie muzeum. Za bilety można płacić gotówką, kartą EC, kartą kredytową i Apple Pay. Planując wizytę w muzeum można rozważyć również wizytę w Muzeum Porsche w Stuttgarcie i kupić bilet łączony do obu muzeów. W takim przypadku za bilety zapłacimy mniej.
Rodzaj Biletu | Cena (€) | Cena (PLN) |
---|---|---|
Bilet normalny | 16,00 | 68,80 |
Bilet ulgowy Młodzież (13-17 lat), studenci, osoby 64+ |
8,00 | 34,40 |
Bilet bezpłatny Dzieci (do 12 lat), kierowcy autobusów i przewodnicy grup zarejestrowanych, osoby z niepełnosprawnością i ich osoby towarzyszące, dziennikarze, dzieci obchodzące urodziny w dniu wizyty |
0,00 | 0,00 |
Bilet rodzinny mały 1 osoba dorosła z maksymalnie 3 dziećmi (13-17 lat) |
24,00 | 103,20 |
Bilet rodzinny duży 2 osoby dorosłe z maksymalnie 3 dziećmi (13-17 lat) |
40,00 | 172,00 |
Bilet wieczorny normalny od 16:30 do 18:00, kasa biletowa czynna do 17:00 |
8,00 | 34,40 |
Bilet wieczorny ulgowy od 16:30 do 18:00, kasa biletowa czynna do 17:00 |
4,00 | 17,20 |
Dojazd i parking
Parking jest dostępny na parkingu muzealnym lub na parkingu wielopoziomowym P4. Opłaty wynoszą 2,00 € za godzinę przez pierwsze trzy godziny, a następnie 2,50 € za godzinę od czwartej godziny. Przy zakupach w sklepach muzealnych lub jedzeniu w restauracjach, oferujemy bezpłatny parking przez pierwszą godzinę po okazaniu biletu parkingowego. Parking dla osób niepełnosprawnych: Pojazdy o wysokości powyżej 2,00 m mogą parkować na wzniesieniu przy głównym wejściu do muzeum. Szczegółowe informacje znajdują się na naszej stronie internetowej przystosowanej dla osób niepełnosprawnych.
Na parkingu muzealnym znajduje się 16 płatnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych typu 2. W punkcie informacyjnym w atrium (poziom 1) można wpłacić kaucję za pożyczenie kabla do ładowania. Do naładowania pojazdu elektrycznego potrzebna jest karta ładująca dostawcy lub aplikacja ChargePoint. Dostępnych jest także dziewięć bezpłatnych schowków z punktami ładowania rowerów elektrycznych.
W całym Stuttgarcie znajdują się parkingi Park & Ride, które mają połączenie z siecią kolei miejskiej. Dzięki temu odwiedzający mogą dotrzeć do Muzeum Mercedes-Benz w ciągu 20-40 minut, w zależności od lokalizacji. Parkingi Park & Ride poza strefą ekologiczną znajdują się na stacjach kolejowych w Plochingen, Waiblingen, Winnenden, Backnang, Bietigheim-Bissingen, Leonberg, Goldberg, Herrenberg, Gärtringen i Leinfelden. Są oznaczone symbolami stacji kolejowej, S-Bahn lub P+R. Opłata za parking wynosi od 1,00 do 2,00 € za dzień.
Informacje praktyczne
Muzeum Mercedes-Benz
Mercedesstrasse 100
70372 Stuttgart
Strona internetowa muzeum: https://www.mercedes-benz.com/en/art-and-culture/museum/