W tym artykule
Muzeum Lamborghini znajduje się w miejscowości Sant’Agata Bolognese, w sercu włoskiej prowincji Emilia-Romania. Na stosunkowo nie wielkiej przestrzeni wystawienniczej prezentowane są modele kultowych już samochodów marki Lamborghini. Muzeum znajduje się na terenie fabryki, co daje również możliwość zwiedzenia linii produkcyjnej Lamborghini Urus.
Muzeum Lamborghini zostało otwarte w 2001 roku i przeszło znaczącą metamorfozę w ostatnich latach. Gruntowna renowacja w czerwcu 2016 roku pozwoliła na powiększenie przestrzeni ekspozycyjnej, a kolejna modernizacja w 2019 roku przyniosła między innymi nową nazwę MUDETEC. Dwupiętrowy obiekt muzeum został zaprojektowany z myślą o możliwie jak najlepszym przedstawieniu bogatego dziedzictwa włoskiej marki super samochodów.
Sercem ekspozycji jest unikalne drzewo genealogiczne, prezentujące wszystkie modele, które opuściły bramy fabryki Lamborghini – od legendarnego Lamborghini 350 GT po futurystyczne Sesto Elemento czy ekskluzywne Veneno. Każdy, prezentowany w muzeum eksponat opowiada własną historię sukcesu i innowacji technologicznej.
Historia marki Lamborghini
Historia marki to opowieść o ambicjach i determinacji założyciela Ferruccio Lamborghini. Urodzony w 1916 roku przemysłowiec, który zdobył fortunę na produkcji traktorów, zapisał się na motoryzacyjnych kartach historii jako człowiek, który rzucił wyzwanie samemu Enzo Ferrariemu. Niezadowolony z jakości swojego Ferrari, Lamborghini przedstawił konstruktywne uwagi samemu Enzo, które zostały zlekceważone – rady „zwykłego traktorzysty”, nie zostały wzięte pod uwagę przez rozpoznawaną już dobrze markę Ferrari. Ferruccio Lamborghini postanowił udowodnić swoje racje, tworząc własną markę luksusowych samochodów sportowych. Tak rozpoczęła się święta wojna pomiędzy Ferrari a Lamborghini.
Rok po tych wydarzeniach świat ujrzał pierwsze dzieło Lamborghini – model 350 GTV z potężnym silnikiem V12, który przewyższał osiągami ówczesne Ferrari. W 1964 roku rozpoczęła się produkcja modelu 350 GT, a następnie 400 GT, który posiadał pierwszą własną skrzynię biegów marki. Model 400 GT, który dostępny był zarówno w wersji dwumiejscowej, jak i 2+2, osiągnął produkcję 273 egzemplarzy.
Przełomem w historii marki okazał się rok 1966, w którym zaprezentowano model Lamborghini Miura. Ten trudny w prowadzeniu, ale zjawiskowy samochód przyniósł firmie światową sławę i uznanie. Kolejnym kamieniem milowym marki był Lamborghini Countach zaprojektowany przez Marcello Gandiniego ze studia Bertone, którego produkcję rozpoczęto w 1974 roku. Charakterystyczna, klinowata sylwetka z unoszonymi do góry drzwiami stała się ikoną motoryzacyjnego designu na następne 15 lat.
W 1972 roku Ferruccio Lamborghini sprzedał dział produkcji samochodów sportowych i od tego czasu firma przechodziła przez ręce różnych właścicieli, w tym Georges-Henri Rossettiego, René Leimera, Patricka Mimrana, koncernu Chrysler Corporation i indonezyjskiego Megatech, by ostatecznie w 1998 roku stać się częścią niemieckiego Audi.
W latach 80. marka zaskoczyła świat, wprowadzając do produkcji model LM002 – luksusowy samochód terenowy, który do dziś pozostaje jednym z najbardziej oryginalnych pojazdów tego typu na świecie. Kolejne dekady przyniosły takie modele jak Lamborghini Diablo – produkowany przez ponad 10 lat -, oraz jego następcę Lamborghini Murciélago, który zadebiutował w 2001 roku.
Kolekcja modeli
Lamborghini Miura
Średniej klasy samochód sportowy produkowany w latach 1966-1973. Zadebiutował podczas Geneva Motor Show w 1966 roku i był uważany za jeden z najbardziej innowacyjnych supersamochodów swojej epoki. Miura była napędzana przez 3,9-litrowy silnik V12, który w różnych wersjach generował moc od 350 do 390 KM. Była pierwszym samochodem seryjnym, który osiągnął prędkość 300 km/h, co sprawiło, że stała się legendą świata motoryzacji, rewolucjonizując segment aut sportowych.
- Miura P400S (1969) była ulepszoną wersją oryginalnego modelu P400, oferującą lepszą sztywność nadwozia, zmodyfikowane zawieszenie oraz silnik o mocy 370 KM. Ulepszono wnętrze, dodano opcje takie jak klimatyzacja i elektryczne szyby. Wzrost mocy oraz zastosowanie nowych gaźników i ulepszony układ wydechowy poprawiły osiągi auta.
- Miura P400SV (1971), zaprojektowana przez Marcello Gandiniego, była ostatnią wersją modelu i uważaną za najlepszą. Oferowała silnik o mocy 385 KM, rozdzielony układ olejowy oraz udoskonalone zawieszenie, co znacznie poprawiło prowadzenie pojazdu. Miura SV mogła osiągać prędkość maksymalną 300 km/h, co czyniło ją najszybszym seryjnym samochodem w tamtych czasach.
- Miura Roadster (1968), zaprezentowana podczas Brussels Motor Show, była jedynym egzemplarzem z otwartym nadwoziem, który nigdy nie trafił do produkcji seryjnej. Auto zostało zakupione przez firmę ILZRO, która zmodyfikowała je do celów reklamowych.
Lamborghini Espada
Sportowy samochód klasy coupé produkowany przez Lamborghini w latach 1968-1978. Stworzony przez Marcello Gandiniego z Bertone, Espada była jednym z pierwszych luksusowych modeli marki przeznaczonych dla czterech pasażerów. Produkcja obejmowała trzy generacje: 400 GT, 400 GTE i 400 GTS. Łącznie powstało 1226 sztuk Espady pierwszej generacji, 575 sztuk GTE oraz 456 sztuk GTS. Espada była wyjątkowym modelem, który łączył sportowy charakter Lamborghini z wygodą i luksusem dla czterech pasażerów, a także wyznaczyła nowy standard dla luksusowych samochodów sportowych.
- Lamborghini Espada 400 GT (1968-1969) była pierwszą generacją, zaprezentowaną podczas Geneva Motor Show w 1968 roku. Charakteryzowała się przestronnym wnętrzem, pozwalającym wygodnie podróżować czterem osobom. Wyposażona była w silnik V12 o pojemności 3,9 litra, rozwijający moc 325 KM, co pozwalało na przyspieszenie do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 241 km/h.
- Espada 400 GTE (1969-1972) zadebiutowała na Brussels Motor Show w 1970 roku. Zastosowano w niej ulepszony system wentylacji, zmodyfikowane wnętrze oraz nowy panel wskaźników. Dzięki podwyższonemu stopniowi kompresji, silnik osiągał 350 KM, jednak masa pojazdu wzrosła do 1700 kg. Model ten oferował bardziej luksusowe wersje, takie jak Espada VIP, wyposażone m.in. w telewizor i bar.
- Espada 400 GTS (1972-1978) była trzecią i ostatnią generacją, zaprezentowaną w 1972 roku. Zewnętrznie zmiany były kosmetyczne, a wnętrze nabrało bardziej sportowego charakteru, zastępując drewniane elementy wykończeniowe aluminium. Model GTS oferował również opcję automatycznej skrzyni biegów TorqueFlite oraz nowy system zapłonowy. Moc silnika pozostała na poziomie 350 KM, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h.
Lamborghini Countach
Supersamochód klasy średniej produkowany przez włoską markę Lamborghini w latach 1974-1990. Jego nazwa pochodzi z języka piemonckiego i wyraża zdumienie oraz zachwyt. Nadwozie zaprojektował Marcello Gandini z Bertone, a charakterystycznym elementem auta były otwierane do góry drzwi. W sumie powstało 2049 egzemplarzy Countacha, który stał się ikoną supersamochodów. W 1999 roku powstała limitowana wersja Countach Bart, wyprodukowana w dwóch egzemplarzach na specjalne zamówienie kolekcjonerów z Belgii i Francji. Dziś Lamborghini Countach pozostaje jednym z najbardziej kultowych modeli w historii motoryzacji, symbolizującym estetykę lat 70. i 80. oraz techniczne innowacje Lamborghini.
- Countach LP400 (1974-1978) był pierwszą wersją produkcyjną, w której silnik o pojemności 3,9 litra V12 generował 375 KM, umożliwiając osiągnięcie prędkości maksymalnej 316 km/h. Nadwozie wykonano z aluminium, a samochód oparto na stalowej ramie przestrzennej. Mimo że model ten miał wiele wad, takich jak ciężko działająca skrzynia biegów czy ograniczona przestrzeń w kabinie, był uznawany za najlepszy sportowy samochód swojej epoki. Countach LP400 osiągał prędkość 100 km/h w 5,6 sekundy.
- Countach LP500S (1985-1990) miał większy, 5,2-litrowy silnik V12 o mocy 461 KM. Samochód zachował wymiary oryginału, ale osiągi były bardziej zaawansowane, mimo że prędkość maksymalna wynosiła nieco mniej – 298 km/h.
Lamborghini LM002
Terenowy samochód klasy wyższej, produkowany przez Lamborghini w latach 1986-1993. Powstał jako rozwinięcie prototypu Cheetah, zbudowanego w 1977 roku dla US Army. Model LM002 miał silnik V12 znany z Lamborghini Countach, zamontowany nad przednią osią, co poprawiło jego właściwości terenowe.
LM002 oferowany był zarówno w wersji cywilnej, jak i wojskowej. Cywilna wersja charakteryzowała się luksusowym wyposażeniem, takim jak wnętrze wykończone skórą i drewnem, elektrycznie sterowane szyby oraz wysokiej jakości zestaw audio. Wojskowa wersja, popularna wśród państw Bliskiego Wschodu, była przystosowana do montażu karabinu maszynowego.
W 1988 roku Lamborghini przygotowało model LM002 do udziału w Rajdzie Paryż-Dakar, modyfikując zawieszenie i zwiększając moc silnika do 600 KM, ale projekt nie doszedł do skutku z powodu problemów finansowych. LM002 brał jednak udział w innych rajdach.
Wyprodukowano 301 egzemplarzy tego modelu. Samochód wyposażony był w silnik V12 o mocy 450 KM, osiągając prędkość maksymalną 195 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h w 7,8 sekundy. LM002, często nazywany „Rambo Lambo”, jest jednym z najbardziej ikonicznych samochodów terenowych, łącząc luksus i zdolności terenowe.
Lamborghini Murciélago
Supersamochód klasy wyższej, produkowany przez Lamborghini w latach 2001-2010. Był to pierwszy model w pełni stworzony po przejęciu marki przez Audi w 1998 roku. Murciélago zastąpiło Lamborghini Diablo i charakteryzowało się stałym napędem na wszystkie koła oraz potężnym silnikiem V12. W ciągu produkcji wyprodukowano 4099 egzemplarzy w różnych wersjach, w tym Murciélago Roadster, LP640, oraz limitowaną edycję LP670-4 SV. Murciélago stało się symbolem nowoczesnych supersamochodów Lamborghini, łącząc potężne osiągi, nowoczesny design oraz charakterystyczne cechy takie jak unoszone do góry drzwi. Model ten był wyjątkowo popularny i cieszył się dużym uznaniem wśród entuzjastów motoryzacji.
- Murciélago (2001-2005) posiadało silnik V12 o pojemności 6,2 litra i mocy 580 KM, osiągając prędkość maksymalną 330 km/h oraz przyspieszenie do 100 km/h w 3,8 sekundy. Był to model, który zapoczątkował nową erę Lamborghini, łącząc tradycyjny, surowy styl z elementami nowoczesnej inżynierii Audi.
- Murciélago LP640 (2006-2008) wprowadziło ulepszenia stylistyczne i techniczne, w tym zwiększoną pojemność silnika do 6,5 litra i moc do 640 KM. Auto było szybsze, osiągając prędkość maksymalną 340 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h w 3,4 sekundy. Limitowana wersja LP640 Versace była dedykowana współpracy z firmą Versace, wyróżniając się luksusowymi detalami i nowymi felgami.
- Murciélago LP670-4 SV (2009-2010), czyli wersja Super Veloce, była ostatnią i najszybszą edycją tego modelu, o mocy 670 KM i zmniejszonej masie, co pozwoliło na uzyskanie prędkości maksymalnej 347 km/h oraz przyspieszenie 0-100 km/h w 3,2 sekundy. Wersja ta wyróżniała się bardziej agresywnym wyglądem, nowymi spojlerami oraz opcją manualnej skrzyni biegów.
Lamborghini Aventador
Supersamochód klasy wyższej produkowany przez Lamborghini w latach 2011-2022 jako następca modelu Murciélago. Aventador był prezentowany po raz pierwszy w 2011 roku na Geneva Motor Show, a jego nazwa nawiązuje do słynnego byka biorącego udział w korridzie. Samochód stał się flagowym modelem marki i jednym z najpotężniejszych supersamochodów swojego okresu. Łącznie wyprodukowano 4000 egzemplarzy.
Aventador był wyposażony w silnik V12 o pojemności 6,5 litra i mocy od 700 KM w podstawowej wersji LP700-4 do 780 KM w limitowanej wersji LP780-4 Ultimae. Był dostępny zarówno jako coupé, jak i targa (Roadster). Samochód korzystał z jednosprzęgłowej, 7-biegowej półautomatycznej skrzyni biegów oraz napędu na wszystkie koła AWD. Osiągi Aventadora obejmowały prędkość maksymalną 350 km/h oraz przyspieszenie 0-100 km/h w 2,9 sekundy.
Wersje specjalne Aventadora obejmowały m.in.:
- LP720-4 50° Anniversario (2013), wyprodukowaną na 50-lecie marki, z silnikiem o mocy 720 KM i żółtym lakierem Giallo Maggio.
- LP750-4 SuperVeloce (SV) (2015), z ulepszeniami aerodynamicznymi i mocą 750 KM, przyspieszającą 0-100 km/h w 2,8 sekundy. Powstało 600 egzemplarzy tej wersji.
- LP760-4 Dragon Edition, limitowana do 10 egzemplarzy, wzmocniona do 760 KM, z unikatowymi elementami aerodynamicznymi.
- LP670-4 SVJ Edition, o mocy 770 KM, która była najmocniejszą wersją Aventadora.
Aventador wyróżniał się agresywną stylistyką, włókienno-węglowym nadwoziem oraz imponującymi osiągami, będąc jednym z najbardziej rozpoznawalnych supersamochodów swoich czasów. Zakończenie jego produkcji w 2022 roku otworzyło drogę do następcy, Lamborghini Revuelto.
Muzeum Lamborghini – informacje praktyczne
Muzeum oferuje wizyty edukacyjne dla grup szkolnych i uniwersyteckich, które wymagają wcześniejszej rezerwacji. Zdjęcia i filmy można wykonywać tylko do użytku prywatnego w obrębie Muzeum, natomiast podczas wizyty w fabryce jest to zabronione, a sprzęt do nagrywania (w tym telefony) musi zostać złożony w szafkach.
Muzeum jest przystosowane dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej – zwiedzanie odbywa się na dwóch piętrach, a dostęp zapewnia winda. Obowiązuje zakaz dotykania eksponatów, wchodzenia do pojazdów, spożywania jedzenia oraz wprowadzania zwierząt (z wyjątkiem psów przewodników). Zwiedzający są proszeni o odpowiednie zachowanie i okazywanie szacunku innym oraz personelowi.
Opcjonalne zwiedzanie linii produkcyjnych
Zwiedzanie linii produkcyjnych Lamborghini to wyjątkowa, opcjonalna podróż, podczas której można zobaczyć, jak powstają supersamochody w fabryce Sant’Agata Bolognese. Wycieczka z przewodnikiem rozpoczyna się w Muzeum, łącząc tradycję rzemiosła z nowoczesną technologią, co sprawia, że jest to niezapomniane doświadczenie, odkrywające najbardziej fascynujące aspekty działalności firmy.
Dokumenty potwierdzające prawo do zniżek należy okazać na żądanie personelu.
Adres i siedziba muzeum
Via Modena, 12 40019 Sant’Agata Bolognese (Bolonia) – Włochy
Telefon: +39 051 9597537
Strona internetowa muzeum: https://www.lamborghini.com/en-en/museum
Bezpłatny parking publiczny jest dostępny w pobliżu firmy.
Bilety wstępu do muzeum
Bilet do Muzeum Lamborghini obejmuje wstęp do kolekcji samochodów zabytkowych Lamborghini, dostęp do informacji technicznych dotyczących wszystkich prezentowanych modeli, ekskluzywne ekspozycje modeli jednorazowych i koncepcyjnych oraz projekcję wideo poświęconą historii i technologiom marki Lamborghini. Sugerowany czas wizyty to około jedna godzina. Dzieci poniżej 16 roku życia mogą zwiedzać Muzeum tylko pod opieką osoby dorosłej, która ponosi za nie odpowiedzialność. Dozwolone są wyłącznie małe torby – plecaki oraz większe bagaże nie są akceptowane.
Cennik biletów
Rodzaj Biletu | Cena (€) | Cena (PLN) |
---|---|---|
Bilet normalny | 18 | 78 |
Bilet ulgowy (seniorzy powyżej 65 lat, studenci, dzieci i młodzież do 16 roku życia) | 14 | 60 |
Bilet ulgowy Plus (Osoby niepełnosprawne i osoby towarzyszące osobom niepełnosprawnym, studenci poniżej 19 lat) | 6 | 26 |