W tym artykule
Monumentalne mosty Storebælt i Øresund stanowią jedne z największych osiągnięć europejskiej inżynierii łącząc Europę kontynentalną ze Skandynawią zapewniając gospodarczy rozwój regionu. Te niesamowite konstrukcje skracają czas podróży między duńskimi wyspami oraz Danią i Szwecją, a jednocześnie same w sobie stały się istotnym punktem na mapie turystycznej północnej Europy.
Most Øresund
Most Øresund stanowi unikalny przykład połączenia różnych technik inżynieryjnych i jest uznawany za jedno z najbardziej imponujących osiągnięć inżynierii lądowej XX wieku. Cała przeprawa składa się z trzech głównych części: mostu wantowego o długości 7,8 km, sztucznej wyspy Peberholm o długości 4 km oraz podmorskiego tunelu o długości 4 km. Całkowita długość przeprawy wynosi niemal 16 km. Główne przęsło mostu ma długość 490 metrów, a dwa wysokie pylony wznoszą się na wysokość 204 metrów nad poziomem morza, będąc jednymi z najwyższych punktów w Danii.
Konstrukcja mostu zaprojektowana przez duńskiego architekta George’a K.S. Rotnego, została oddana do użytku 1 lipca 2000 roku po czterech latach intensywnych prac budowlanych. Koszt całego projektu wyniósł około 30 miliardów koron duńskich czyli 4 miliardy euro. Most ma dwupoziomową konstrukcję. Górny poziom zajmuje czteropasmowa droga dla samochodów – po dwa pasy w każdym kierunku jazdy, a dolny obejmuje dwutorową linię kolejową. Jest to jedyne połączenie drogowo-kolejowe łączące Skandynawię z Europą kontynentalną. Przejazd całą przeprawą trwa około 10 minut samochodem lub 35 minut pociągiem.
Sztuczna wyspa Peberholm (z duńskiego peber – pieprz) została utworzona z ponad 7 milionów metrów sześciennych kamieni i materiału wydobytego podczas drążenia tunelu. Wyspa ma długość 4 km i szerokość 500 metrów i została zaprojektowana w taki sposób, aby ułatwić przepływ wody przez cieśninę. Wyspa służy jako punkt przejściowy między mostem a tunelem. Na wyspie utworzono rezerwat przyrody z unikalnym ekosystemem na której naukowcy zidentyfikowali ponad 500 gatunków roślin i zwierząt, które naturalnie skolonizowały wyspę bez ingerencji człowieka.
Podmorski tunel Drogden ma długość 4050 metrów i składa się z 20 prefabrykowanych betonowych elementów zatopionych na dnie cieśniny z których każdy waży 55 000 ton. Przeprawa składająca się z tunelu i mostu nie jest przypadkowa, a takie rozwiązanie zostało wybrane z uwagi na bliskość lotniska Kastrup w Kopenhadze oraz dla zapewnienia swobodnej żeglugi wysokim statkom. Zjazd z poziomu morza do tunelu ma nachylenie 3,5%, co stanowiło wyzwanie inżynieryjne przy projektowaniu linii kolejowej.
Most Øresund to doskonały obiekt do fotografowania zarówno z dalszych, jak i bliższych perspektyw. Najlepsze ujęcia można uzyskać z nowoczesnej dzielnicy Ørestad w Kopenhadze, gdzie futurystyczna architektura tworzy pierwszy plan dla mostu. Doskonałe ujęcia są możliwe do uchwycenia z rozległych plaż w Malmö, szczególnie z popularnej plaży Ribersborgsstranden, skąd przy dobrej pogodzie można podziwiać całą konstrukcję na tle zachodzącego słońca. Spektakularne kadry można również uzyskać decydując się na turystyczne rejsy organizowane specjalnie na potrzeby fotografowania obu mostów z perspektywy wody.
Most Øresund zyskał międzynarodową rozpoznawalność dzięki popularnemu serialowi kryminalnemu „Most nad Sundem” (oryginalny tytuł „Broen/Bron”), którego fabuła rozpoczyna się od znalezienia ciała dokładnie na granicy duńsko-szwedzkiej przebiegającej przez środek przeprawy.
Most Storebælt pomiędzy Danią a Szwecją
Most Storebælt został ukończony w 1998 roku i jest obecnie jednym z najdłuższych obiektów tego typu na świecie. Składa się z trzech głównych elementów: mostu wiszącego na wschodzie (Østbroen) o długości 6,8 km, stałego mostu zachodniego (Vestbroen) o długości 6,6 km oraz tunelu kolejowego Drogden biegnącego pod wodami bałtyku na głębokości 75 metrów. Centralne przęsło mostu wschodniego ma długość 1624 metrów, a wysokość pylonów sięga 254 metry, co czyni go jednym z najwyższych mostów wiszących w Europie. Światło pod mostem wynosi 65 metrów co umożliwia swobodny przepływ nawet największych statków oceanicznych.
Całe połączenie pomiędzy wyspami ma łącznie 18 kilometrów długości. Konstrukcja posiada dwie jezdnie o trzech pasach ruchu w każdym kierunku oraz awaryjne pasy postojowe, co umożliwia płynne poruszanie się nawet przy dużym natężeniu ruchu. Na moście zainstalowano specjalne ekrany wiatrowe, które chronią pojazdy przed silnymi podmuchami wiatru, które w rejonie Wielkego Bełta często przekraczają 200 km/h. Budowa przeprawy trwała osiem lat i kosztowała ponad 21 miliardów koron duńskich, co czyni go jednym z najdroższych projektów infrastrukturalnych w historii Danii.
Most Storebælt został zaprojektowany z myślą o stuletniej żywotności i wytrzymałości na ekstremalne warunki pogodowe. Specjalne systemy monitoringu i czujniki stale kontrolują stan techniczny mostu, drgania oraz wpływ warunków atmosferycznych na konstrukcję. Podświetlenie pylonów i lin nośnych sprawia, że most szczególnie świetnie prezentuje się w nocy. Warto dodać, że przed otwarciem mostu podróż promem między Zelandią a Fionią zajmowała ponad godzinę, a budowa mostu pozwoliła skrócić ten czas do 10 minut.
Most nad Wielkim Bełtem najlepiej prezentuje się w złotej poświacie wschodu i zachodu słońca, kiedy jego pylony i liny nośne tworzą spektakularną sylwetkę na tle nieba. Szczególnie malownicze widoki roztaczają się z okolic miasta Nyborg i nadmorskiego kompleksu wypoczynkowego Nyborg Strand, gdzie z licznych plaż i nadbrzeży można podziwiać całą konstrukcję. Dla fotografów most ten oferuje nieograniczone możliwości ujęć o różnych porach dnia i roku. Przejazd mostem dla miłośników podróży samochodowych stanowi niezapomniane przeżycie dlatego równie chętnie wybierają oni trasę do Skandynawii drogą lądową zamiast alternatywnej przeprawy promowej
System opłat i stawki za przejazd
W przeciwieństwie do wielu krajów europejskich, Dania nie pobiera opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej dla samochodów poniżej 3,4 tony DMC. Opłaty wymagane są wyłącznie na przeprawach przez mosty. Na obu mostach obowiązuje podobny system poboru opłat. Kierowcy mogą dokonywać płatności gotówką w koronach duńskich, kartą płatniczą lub korzystać z elektronicznego identyfikatora BroBizz. Ten ostatni stanowi wygodne rozwiązanie dla osób często korzystających z przepraw, oferując znaczące zniżki. System BroBizz umożliwia automatyczne uiszczanie opłat bez zatrzymywania się na bramkach.
Opłaty za przejazd mostem Storebælt
Typ pojazdu | Cena (DKK) | Cena (EUR) | Cena (PLN)* |
---|---|---|---|
Samochód osobowy (do 6m) | 270 | 36 | 155 |
Motocykl | 135 | 18 | 77 |
Samochód z przyczepą (do 10m) | 405 | 54 | 232 |
Autobus/Kamper (do 10m) | 610 | 82 | 353 |
Opłaty za przejazd mostem Øresund
Typ pojazdu | Cena (DKK) | Cena (EUR) | Cena (PLN)* |
---|---|---|---|
Samochód osobowy (do 6m) | 430 | 58 | 249 |
Motocykl | 215 | 29 | 125 |
Samochód z przyczepą (do 10m) | 865 | 116 | 499 |
Autobus/Kamper (do 10m) | 1290 | 173 | 744 |
Łączny koszt przejazdu przez oba mosty
Typ pojazdu | Łączna cena (DKK) | Łączna cena (EUR) | Łączna cena (PLN)* |
---|---|---|---|
Samochód osobowy (do 6m) | 700 | 94 | 404 |
Motocykl | 350 | 47 | 202 |
Samochód z przyczepą (do 10m) | 1270 | 170 | 731 |
Autobus/Kamper (do 10m) | 1900 | 255 | 1097 |
*Kwoty w PLN przeliczono według kursu 1 EUR = 4,30 PLN. Ceny mają charakter orientacyjny
Warto zaznaczyć, że powyższe ceny dotyczą standardowych opłat przy płatności gotówką lub kartą. Korzystając z systemu BroBizz lub wykupując abonament, można uzyskać znaczące zniżki, sięgające nawet 40% podstawowej stawki dla regularnych użytkowników.
Alternatywne przeprawy promowe
Popularną, a często nawet tańszą opcją dotarcia do Szwecji czy Norwegii są przeprawy promowe z Polski, Niemiec oraz Danii. Połączenie Puttgarden–Rødby stanowi alternatywną trasę dla mostu Storebælt, skracając przejazd przez Danię. Przeprawa ta łączy niemiecki Puttgarden z duńskim Rødby, a czas rejsu wynosi około 45 minut. Alternatywne wobec mostu Øresund dostępne jest połączenie promowe Helsingør–Helsingborg. Przeprawa promowa realizowane jest przez operatora ForSea Ferries i trwa zaledwie 20 minut, zapewniając regularne połączenia między Danią a Szwecją. Na półwysep skandynawski można szybko i tanio dotrzeć przeprawą promową z Talinna do Helsinek – promy kursują bardzo często, a koszt takiej przeprawy powinien zamknąć w kwocie kilkunastu euro (80-150zł). Rejs promem z Tallinna do Helsinek trwa około 2,5 godziny.
Alternatywne przeprawy promowe dla mostów Storebælt i Øresund
Przeprawa | Operator | Łączy | Czas przeprawy | Koszt (auto + 2 osoby) |
---|---|---|---|---|
Puttgarden–Rødby | Scandlines | Puttgarden (Niemcy) – Rødby (Dania) | ok. 45 minut | od 80-100 EUR |
Helsingør–Helsingborg | ForSea Ferries | Helsingør (Dania) – Helsingborg (Szwecja) | ok. 20 minut | od 50-70 EUR |
Popularne przeprawy promowe z Polski
Trasa | Operator | Czas trwania | Koszt (auto + 2 osoby) |
---|---|---|---|
Świnoujście–Ystad | Unity Line / Polferries | 7-9 h | od 700-900 zł |
Świnoujście–Trelleborg | TT-Line | 6-8 h | od 600-800 zł |
Gdańsk–Nynäshamn (Sztokholm) | Polferries | 18 h | od 800-1100 zł |
Gdynia–Karlskrona | Stena Line | 9-10 h | od 700-900 zł |
Popularne przeprawy promowe z Niemiec
Trasa | Operator | Czas trwania | Koszt (auto + 2 osoby) |
---|---|---|---|
Rostock–Gedser (Dania) | Scandlines | 2 h | ok. 90 EUR |
Kiel–Göteborg (Szwecja) | Stena Line | 14 h (nocny rejs) | od 150-250 EUR |
Travemünde–Malmö/Trelleborg | Finnlines / TT-Line | 8-9 h | od 100-150 EUR |
Ceny przepraw promowych zależą od sezonu, wybranej kabiny i rodzaju biletu. Przy wcześniejszej rezerwacji możliwe jest uzyskanie korzystniejszych stawek, szczególnie w przypadku biletów typu Saver Ticket.