W tym artykule
Muzeum Porsche w Stuttgarcie z pewnością przypadnie do gustu fanom motoryzacji. Na ogromnej powierzchni prezentowane są tu modele związane z historią marki, wyścigami samochodowymi oraz ewolucją jaka dokonała się w motoryzacji na przestrzeni lat. Wizyta w muzeum to niesamowita podróż w czasie, podczas której spotkamy największe motoryzacyjne legendy, samochody wyścigowe oraz zrozumiemy wyzwania z jakimi mierzyli się konstruktorzy samochodów.
Muzeum Porsche mieści się przy Porscheplatz w dzielnicy Zuffenhausen w Stuttgarcie w sąsiedztwie fabryki samochodów Porsche w nowoczesnym futurystycznym budynku. Muzeum otwarto w styczniu 2009 roku i niemal od razu zyskało uznanie odwiedzających, a milionowy gość odwiedził muzeum już w czerwcu 2011 roku. Rocznie muzeum odwiedza blisko 500 tys. odwiedzających i jest to drugie najczęściej odwiedzane muzeum w Stuttgarcie, zaraz po Muzeum Mercedes-Benz.
Nowoczesny, przestronny budynek muzeum
Projekt architektoniczny budynku muzeum stworzyła wiedeńska firma Delugan Meissl Associated Architects, która wygrała konkurs spośród 170 innych pracowni biorących udział w konkursie. Koncepcję rozbudowy muzeum opracowało biuro HG Merz Architekten Museumsgestalter ze Stuttgartu, odpowiedzialne również za opracowanie koncepcji Muzeum Mercedes-Benz. Najważniejszym celem do realizacji projektu było oddać hołd historii firmy. Zarząd Porsche zatwierdził projekt Delugan Meissl do realizacji w 2004 roku po rozwiązaniu problemów planistycznych związanych między innymi z lokalizacją muzeum.
Budowa nowego budynku rozpoczęła się 17 października 2005 roku i trwała 2 lata. W październiku 2008 roku zainstalowano pierwsze eksponaty i gabloty, a miesiąc później na drugie piętro przeniesiono pierwsze dwanaście pojazdów muzealnych. Uroczyste przekazanie budynku miało miejsce 8 grudnia 2008 roku. Muzeum oficjalnie otwarto 28 stycznia 2009 roku. Koszt budowy nowego muzeum wyniósł około 100 milionów euro, a do czerwca 2011 roku muzeum odwiedziło milion osób. Nie bez znaczenia dla sukcesu tego miejsca jest rozpoznawalność marki Porsche, bowiem warto wskazać, że prawie 35% odwiedzających to goście z zagranicy.
Budynek muzeum stoi na lekkim wzniesieniu. Bazowy budynek, pełniący funkcję garażu, posiada dwie kondygnacje podziemne, parter i piętro. Na parterze, za przeszklonym frontem, znajduje się wejście z wąskim foyer, gdzie zlokalizowano kasę, kawiarnię i sklepik muzealny. Znajduje się tam także przeszklona pracownia muzealna oraz archiwum firmowe. Nad bazowym budynkiem znajduje się powierzchnia wystawiennicza. Nadbudowa w kształcie wielokąta jest wsparta na trzech grupach masywnych filarów, co sprawia, że wygląda jakby unosiła się w powietrzu. Fasada bez okien pokryta jest białymi rombami, a jej dolna część ma odblaskowe, lustrzane romby.
Połączenie z foyer odbywa się m.in. za pomocą dwóch schodów ruchomych o różnej długości. Nadbudowa obejmuje białą salę wystawową bez kolumn i w dużej mierze pozbawioną okien. Na powierzchni wystawienniczej o powierzchni około 5600 metrów kwadratowych zaprezentowano 80 pojazdów, do których prowadzi spiralna rampa wzdłuż zewnętrznej ściany. W nadbudówce, za dużą szklaną fasadą skierowaną w stronę fabryki, mieści się restauracja. Na trzecim piętrze znajduje się sala konferencyjna z wyjściem na duży taras na dachu.
Wiosną 2011 roku zorganizowano specjalną wystawę poświęconą Ferdynandowi Porsche, pionierowi napędów hybrydowych.
Stare Muzeum Porsche
Pierwsze muzeum Porsche zostało otwarte w 1976 roku i znajdowało się na terenie fabryki, w dawnej hali produkcyjnej silników i zajmowało powierzchnię 620 metrów kwadratowych. Każdego roku muzeum odwiedzało od 70 000 do 80 000 odwiedzających, sam wstęp do muzeum był bezpłatny. Z uwagi na małą powierzchnię jednocześnie można było wystawić wówczas zaledwie 20 eksponatów, choć muzeum fabryczne miało znacznie więcej pojazdów wystawowych.
Samochody wyścigowe, prototypy i pojazdy seryjne dawały tylko niewielki wgląd w historię producenta, więc wystawę uzupełniały filmy o rozwoju samochodów Porsche. Przy muzeum znajdował się również sklep. Porsche realizowało koncepcję „muzeum na kółkach”, co oznaczało ciągłe zmiany eksponatów oraz fakt, że wiele pojazdów było gotowych do jazdy, a niektóre dopuszczone do ruchu ulicznego. W zależności od wystawy, zwiedzający mogli zobaczyć modele Porsche z 1948 roku, które jeździły na torze Nürburgring, w Le Mans czy na Targa Florio, a także zwycięskie samochody z Rajdu Monte Carlo, gdzie marka Porsche odnosiła liczne sukcesy.
Eksponaty muzealne
Ciągnik Porsche Diesel Super L 318
Klasyczny model produkowany w latach 1960-1963. Wyposażony w trzycylindrowy silnik Diesla o pojemności 3,1 litra, generował moc 42 koni mechanicznych, co czyniło go jednym z bardziej wydajnych ciągników tamtych czasów. Posiadał manualną skrzynię biegów z 8 biegami do przodu i 2 biegami wstecznymi, a jego maksymalna prędkość wynosiła 25 km/h.
Ciągnik ten był szeroko wykorzystywany w rolnictwie, gdzie sprawdzał się w różnych zadaniach, takich jak orka, siew czy zbiory. Znany ze swojej niezawodności i mocy, stał się popularnym wyborem wśród rolników. Istniały dwie wersje tego modelu: standardowa oraz Super. Wersja Super charakteryzowała się większym silnikiem oraz skrzynią biegów z 10 biegami do przodu i 2 biegami wstecznymi, co dodatkowo zwiększało jego wydajność.
Porsche Diesel Super L 318 był eksportowany na rynki na całym świecie, zyskując uznanie nie tylko w Europie, ale również w innych regionach. Współcześnie, ciągnik ten jest ceniony przez kolekcjonerów i miłośników zabytkowych pojazdów, a jego wartość na rynku kolekcjonerskim w 2023 roku może wynosić od 10 000 do 20 000 euro, w zależności od stanu zachowania.
Pierwszy na świecie samochód hybrydowy
Lohner-Porsche Semper Vivus był samochodem hybrydowym opracowanym przez Ferdinanda Porsche i Jakoba Lohnera w 1900 roku. Uważany jest za pierwszy na świecie samochód hybrydowy.
Samochód był napędzany dwoma silnikami spalinowymi, które zasilały generator elektryczny, który dostarczał prąd do silników w piastach kół. Dzięki temu samochód był bardzo wydajny, ponieważ silniki spalinowe mogły pracować z stałą prędkością, co optymalizowało zużycie paliwa.
Semper Vivus był bardzo zaawansowanym samochodem na swoje czasy. Miał prędkość maksymalną 35 km/h (22 mph) i zasięg 100 km (62 mile). Był również bardzo cichy i płynny w działaniu dzięki elektrycznemu układowi napędowemu. Semper Vivus nie odniósł komercyjnego sukcesu, ponieważ był zbyt drogi dla większości ludzi. Był to jednak znaczący kamień milowy technologiczny i pomógł utorować drogę do rozwoju nowoczesnych samochodów hybrydowych.
Oto kilka dodatkowych szczegółów na temat samochodu, które są wymienione na znaku:
- Samochód został zbudowany w 1930 roku.
- Widoczny model to replika oryginalnego modelu z 1900 roku, która została zbudowana przez specjalistów Porsche w ciągu trzech lat.
- Samochód jest w pełni funkcjonalny.
- Posiada 2,1-litrowy silnik czterocylindrowy o mocy 52 koni mechanicznych.
- Ma prędkość maksymalną 35 km/h (22 mph).
- Ma zasięg 100 km (62 mile).
Muzeum regularnie zmienia ekspozycje prezentując różne modele z kolekcji liczącej około 450 eksponatów. Niektóre z tych pojazdów są czasem pokazywane w akcji, np. podczas przejazdów taksówką na wyścigu Arosa ClassicCar. Od 2011 roku odbywa się Porsche Sound Night, wydarzenie, na którym prezentowane są wybrane eksponaty muzealne. Jest to popularne wydarzenie wśród fanów Porsche i sportów motorowych.
Model | Opis |
---|---|
Typ 64 (1939) |
Sportowy samochód przeznaczony na wyścig wytrzymałościowy Berlin-Rzym, uważany za „oryginalne Porsche”.
Silnik: Czterocylindrowy bokser, pojemność 1131 cm³, moc 33 KM (24 kW). |
VW Garbus (VW Beetle) (1950) |
Zaprojektowany przez Ferdinanda Porsche, z charakterystycznym chłodzonym powietrzem czterocylindrowym silnikiem umieszczonym z tyłu.
Silnik: Czterocylindrowy bokser, pojemność 1131 cm³, moc 25 KM (18 kW). |
Porsche 356 „Nr. 1” Roadster (1948) |
Pierwszy samochód sportowy o nazwie Porsche, prototyp zbudowany w Gmünd.
Silnik: Czterocylindrowy bokser, pojemność 1131 cm³, moc 35 KM (26 kW). |
Porsche 356 Coupe „Ferdynand” (1950) |
Pierwszy Type 356 wyprodukowany w Stuttgarcie, używany jako „toczące się stanowisko badawcze”.
Silnik: Czterocylindrowy bokser, pojemność 1086 cm³, moc 40 KM (29 kW). |
Porsche 356 America Roadster (1953) |
Lekki roadster stworzony specjalnie na rynek północnoamerykański, poprzednik modelu 356 Speedster.
Silnik: Czterocylindrowy bokser, pojemność 1488 cm³, moc 70 KM (51 kW). |
Porsche 550 A Spyder (1956) |
Znany jako „Mały drań”, model wyścigowy związany z aktorem Jamesem Deanem.
Silnik: Czterocylindrowy bokser, pojemność 1498 cm³, moc 135 KM (99 kW). |
356 B 2000 GS Carrera GT (1960) |
Innowacyjny model z ulepszonymi technologiami, ruchomymi aluminiowymi częściami nadwozia i zoptymalizowanym chłodzeniem hamulców. <br> Silnik: Czterocylindrowy bokser, pojemność 1966 cm³, moc 175 KM (129 kW). |
Porsche 911 2.0 Coupe (1964) |
Następca modelu 356, znany z sześciocylindrowego silnika, pierwszy 911 zaprezentowany na IAA we Frankfurcie.
Silnik: Sześciocylindrowy bokser, pojemność 1991 cm³, moc 130 KM (96 kW). |
Porsche 914/8 (1969) |
Sportowy samochód współtworzony przez Porsche i Volkswagena, z ośmiocylindrowym bokserem.
Silnik: Ośmiocylindrowy bokser, pojemność 2997 cm³, moc 300 KM (221 kW). |
Porsche 911 S 2.2 Targa (1970) |
Pierwszy na świecie masowo produkowany bezpieczny kabriolet, łączył cechy kabrioletu i coupé.
Silnik: Sześciocylindrowy bokser, pojemność 2195 cm³, moc 180 KM (132 kW). |
Porsche 908/03 Spyder (1970) |
Ekstremalnie lekki wyścigowy Spyder, z silnikiem i kierowcą przesuniętymi do przodu dla lepszego rozkładu masy.
Silnik: Ośmiocylindrowy bokser, pojemność 2997 cm³, moc 350 KM (257 kW). |
Porsche 917 KH Coupe (1971) |
Model z dwunastocylindrowym silnikiem, ustanowił rekord trasy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1971 roku.
Silnik: Dwunastocylindrowy bokser, pojemność 4907 cm³, moc 600 KM (441 kW). |
Porsche 917/30 Spyder (1973) |
Wyścigowy model z dwunastocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem, bardzo sukcesywny w serii CanAm.
Silnik: Dwunastocylindrowy bokser z turbodoładowaniem, pojemność 5374 cm³, moc 1200 KM (882 kW). |
Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupé (1973) |
Charakterystyczny z tylnym spojlerem „kaczym ogonem”, pierwszy model 911 z logo „Carrera”.
Silnik: Sześciocylindrowy bokser, pojemność 2687 cm³, moc 210 KM (154 kW). |
Porsche 924 (1974) |
Model z silnikiem umieszczonym z przodu i skrzynią biegów, produkowany w fabryce Audi w Neckarsulm.
Silnik: Czterocylindrowy, pojemność 1984 cm³, moc 125 KM (92 kW). |
Porsche 911 Turbo 3.0 Coupé (1976) |
Pierwszy seryjny model Porsche z turbodoładowaniem, osiągający moc 260 KM.
Silnik: Sześciocylindrowy bokser z turbodoładowaniem, pojemność 2994 cm³, moc 260 KM (191 kW). |
Porsche 928 S (1983) |
Miał być następcą 911, z chłodzonym wodą silnikiem V8 i aluminiowym podwoziem.
Silnik: Ośmiocylindrowy V, pojemność 4664 cm³, moc 300 KM (221 kW). |
McLaren TAG MP 4/2 C Formuła 1 (1986) |
Wyścigowy model Formuły 1 z sześciocylindrowym silnikiem V z turbodoładowaniem, używany przez McLaren.
Silnik: Sześciocylindrowy V z turbodoładowaniem, pojemność 1499 cm³, moc 850 KM (625 kW). |
Porsche 959 (1988) |
Ekskluzywna seria bazująca na modelu 911, zaprojektowany dla wyścigów Grupy B.
Silnik: Sześciocylindrowy bokser z turbodoładowaniem, pojemność 2849 cm³, moc 450 KM (331 kW). |
Studium „Panamericana” (Porsche Panamericana) (1989) |
Koncepcyjny model bazujący na 911 Carrera 4, z poziomą konstrukcją dachu, wpływający na rozwój 911 Targa.
Silnik: Sześciocylindrowy bokser, pojemność 3557 cm³, moc 250 KM (184 kW). |
Porsche Boxster (1996) |
Dwumiejscowy roadster z silnikiem umieszczonym centralnie, kontynuujący tradycję Porsche Spyder.
Silnik: Sześciocylindrowy bokser, pojemność 2480 cm³, moc 204 KM (150 kW). |
Porsche Carrera GT (2003) |
Lekki samochód sportowy z dziesięciocylindrowym silnikiem V, produkowany w ekskluzywnej serii w Lipsku.
Silnik: Dziesięciocylindrowy V, pojemność 5733 cm³, moc 612 KM (450 kW). |
Zwiedzanie muzeum Porsche
Muzeum otwarte jest codziennie z wyjątkiem poniedziałków w godzinach od 9:00 – 18:00, kasy biletowe czynne są do godziny 17:30.
Muzeum Porsche jest w pełni dostosowane do osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie piętra można zwiedzać, korzystając z wind. Oferujemy zwiedzanie z przewodnikiem dla osób z wadami wzroku i słuchu oraz w łatwym języku. Eksponaty są dostępne dla osób na wózkach inwalidzkich i umieszczone na wysokości oczu. Na terenie muzeum dostępne są dwie toalety dostosowane do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich. Przewodnicy muzealni są przeszkoleni do pracy z osobami o specjalnych potrzebach, jednak zaleca się, aby odwiedzający planowali wizytę z przynajmniej jedną osobą towarzyszącą.
Ceny biletów do muzeum
Rodzaj biletu | Cena (EUR) | Cena (PLN) |
---|---|---|
Bilet normalny | 12 EUR | 54 PLN |
Bilet ulgowy | 6 EUR | 27 PLN |
Bilet normalny wieczorny (po 17:00) |
6 EUR | 27 PLN |
Bilet ulgowy wieczorny (po 17:00) |
3 EUR | 14 PLN |
Bilet rodzinny (2 dorosłych + dzieci) |
28 EUR | 126 PLN |
Bilet rodzinny (1 dorosły + dzieci) |
16 EUR | 72 PLN |
Informacje dodatkowe:
- Bilety ulgowe przysługują: dzieciom i młodzieży do 18 roku życia, studentom do 27 roku życia, seniorom powyżej 65 roku życia, osobom z niepełnosprawnościami.
- Bilety wieczorne: dostępne po godzinie 17:00 za połowę ceny normalnego biletu.
- Bilety rodzinne: obejmują opłatę parkingową i są dostępne dla maksymalnie 5 osób.
- Wstęp bezpłatny: dla dzieci do 14 roku życia w towarzystwie dorosłego oraz dla osób obchodzących urodziny (wymagane okazanie dokumentu tożsamości).
- Przewodnik multimedialny: dostępny bezpłatnie w językach: niemiecki, angielski, francuski, hiszpański, rosyjski, chiński, japoński i włoski. Specjalna wersja dla dzieci również jest dostępna.
- Zniżki: zwiedzając muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie a można uzyskać 25% zniżki na zakup biletów do Porsche Museum. Zakup biletów w Muzeum Porsche uprawnia także do 25% zniżki na zakup biletów do Muzeum Mercedes-Benz
- Ceny biletów w PLN wyliczono przy kursie 1 EUR = 4.50 PLN.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie Porsche Museum (strona internetowa w języku angielskim).