Kolej gondolowa w Solinie

W sercu malowniczych Bieszczad, nad Jeziorem Solińskim, powstała imponująca atrakcja turystyczna. Kolej gondolowa w Solinie łączy stację dolną Plasza ze stacją górną na Górze Jawor. Kolejka gondolowa stanowi niezwykłą atrakcję dla turystów odwiedzających region i jest świetnym elementem promującym turystykę nad jeziorem Solińskim.

Trasa kolei gondolowej ma długość 1580 metrów a wagoniki kolejki pokonują różnicę wysokości wynoszącą ponad 105 metrów. Stacja dolna znajduje się na wysokości 456 m n.p.m., podczas gdy stacja górna usytuowana jest na 561 m n.p.m. Podróż odbywa się w komfortowych, ośmioosobowych gondolach, które mogą poruszać się z maksymalną prędkością 21 km/h. Dziennie kolej jest w stanie przewieźć 17 600 osób.

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów kolejki jest system pięciu podpór trasowych. Najwyższa z nich, trzecia w kolejności, ma aż 75 metrów wysokości i jest obecnie najwyższą podporą kolei gondolowej w Polsce. Dzięki niej, w najwyższym punkcie trasy, gondole wznoszą się na wysokość 102 metrów nad poziomem terenu, oferując pasażerom zapierające dech w piersiach widoki na Jezioro Solińskie i otaczające je góry.

Widok z wagonika kolejki
Widok z wagonika kolejki, fot. Silar, wa

Konstrukcja kolei została zaprojektowana z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Na stacjach gondole zwalniają do prędkości zaledwie 0,2 m/s, co w połączeniu z brakiem stopni znacznie ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Jest to szczególnie istotne dla osób starszych, niepełnosprawnych czy rodzin z małymi dziećmi. Warto zwrócić uwagę na parametry techniczne kolei. Lina nośna ma długość ponad trzech kilometrów, średnicę 47 milimetrów i waży aż 27 ton, a maksymalny odstęp między podporami wynosi 681 metrów.

Przy dolnej stacji stworzono interesującą ekspozycję edukacyjną. Odwiedzający mogą zapoznać się z informacjami o bieszczadzkiej faunie, nieistniejących już wsiach, najwyższych szczytach regionu, lokalnej przyrodzie i rzekach. Ekspozycja obejmuje również historię powstania zapory w Solinie oraz budowy samej kolejki gondolowej. Na szczycie góry Jawor do której docierają wagoniki kolejki wzniesiono wieżę widokową z tarasem widokowym umieszczonym na wysokości 55 metrów z którego można podziwiać panoramę Bieszczad i Jeziora Solińskiego. Dodatkową atrakcją jest krótki, przeszklony chodnik wychodzący poza taras, który z pewnością dostarczy niezapomnianych wrażeń miłośnikom adrenaliny.

  Turnicki Park Narodowy
Dolna stacja kolejki
Dolna stacja kolejki, fot. Silar, wa

Realizacja tego projektu trwała ponad rok. Sam montaż kolei zajął cztery tygodnie, a całkowity koszt inwestycji wyniósł 110 milionów złotych, co czyni ją jednym z największych przedsięwzięć turystycznych w regionie w ostatnich latach. Warto podkreślić, że cała inwestycja ta została zrealizowana z poszanowaniem środowiska naturalnego, a zastosowane rozwiązania techniczne minimalizują wpływ kolei na otaczającą przyrodę, co jest szczególnie istotne w tak cennym przyrodniczo regionie jak Bieszczady.

Cennik biletów na kolej widokową PKL Solina

Rodzaj biletu Cena w sklepie internetowym (PLN) Cena w kasie (PLN)
Bilet normalny 39 zł 43 zł
Bilet ulgowy 32 zł 36 zł

Dodatkowe informacje:

  • Bilet ulgowy przysługuje osobom uprawnionym do ulg (np. dzieci, studenci, seniorzy).
  • Cena biletu w sklepie internetowym jest o 10% niższa od ceny w kasie.
  • Podane ceny dotyczą podróży koleją widokową PKL Solina na trasie dolna stacja Plasza – stacja górna na Górze Jawor (góra/dół).

Kolej gondolowa w Solinie to przykład udanego połączenia nowoczesnej technologii z walorami przyrodniczymi i kulturowymi regionu. Stanowi ona nie tylko wygodny środek transportu, ale również platformę edukacyjną i punkt widokowy, oferując odwiedzającym kompleksowe doświadczenie turystyczne. Bez wątpienia jest to atrakcja, która wnosi powiew świeżości w zakresie infrastruktury turystycznej i będzie nowym impulsem stymulującym rozwój turystyki w regionie.